Částečné zatmění Slunce z vesmíru

25. únor 2012 | 06.01 |

Některá zatmění Slunce nemáme možnost sledovat ani ze Země. Naštěstí je může zachytit některá k tomu z uzpůsobených družic na oběžné dráze. Tak se také podařilo zaznamenat částečné zatmění Slunce, které proběhlo v úterý 21. února 2012. Zachytila je geostacionární družice Solar Dynamics Observatory (SDO) ve vzdálenosti 36 000 kilometrů nad povrchem Země.

Solar Dynamics Observatory je první družicí, kterou NASA vypustila v rámci programu "Living With a Star" (Život s hvězdou). Díky přístrojům na její palubě  získáváme velmi podrobné údaje o tom, co se na Slunci i uvnitř něj děje. Družice se na oběžné dráze pohybuje už celé dva roky. Měla by pět až deset let fungovat jako sluneční observatoř, která používá tři přístroje: Helioseismic and Magnetic Imager (HMI), Atmospheric Imaging Assembly (AIA) a Extreme Ultraviolet Variability Experiment (EVE).

HMI je kamerou pro zobrazování slunečních magnetických polí a ke sledování helioseismických jevů - měření zvukových vln, které se odrážejí od vnitřních struktur Slunce a vytvářejí obraz jeho podpovrchových částí, díky čemuž lze pozorovat i odvrácenou stranu Slunce a procesy uvnitř hvězdy.

AIA se 4 dalekohledy snímá každých 0,75 sekundy s vysokým rozlišením (4000x4000 pixelů) 10 spektrálních pásem sluneční atmosféry.

EVE je fotometrem určeným k monitorování změn toku extrémního ultrafialového záření (EUV) a měří v 10 sekundových intervalech intenzitu slunečního ultrafialového záření.

Měsíc, který vstoupil mez dráhu Země a Slunce zaznamenaly 16 megapixelové kamery. Měsíc zakryl sluneční skvrnu AR1422, která je zdrojem UV emisí.
Ze Země bude možné částečné zatmění Slunce sledovat 20. května 2012.