5 planet na dnešní večerní obloze

4. březen 2012 | 11.30 |

jup venKonec února a počátek března je pro amatérské astronomy opravdovým svátkem. Na večerní obloze je možné sledovat postupně 5 nejjasnějších planet sluneční soustavy (Merkur, Venuši, Mars, Jupiter a Saturn). V jeden okamžik sice celou pětici planet nespatříme, ale i tak se jedná o krásné nebeské divadlo. Další možnost pozorování stejného počtu planet pouhýma očima bude v roce 2015 a všech pět planet v jeden okamžik za opravdu příhodných podmínek spatříme až v roce 2036.

Poněkud výš nad jihozápadním obzorem v souhvězdí Berana můžeme pozorovat zářící Venuši (nyní alternuje jako Večernice) a jen o málo slabší Jupiter. Ve středu 14. března se budou na obloze nacházet u sebe nejblíže.Nejobtížněji se hned po západu Slunce hledá planeta Merkur, která se snadno ztrácí nízko na západním obzoru soumračné oblohy. Ideální pro jeho pozorování bude dne 5. března 2012, ale musíte si najít místo s co nejvíce s odkrytým západním obzorem.

Nad východním obzorem se bude v souhvězdí Lva nalézat naoranžovělá planeta Mars, která je pozorovatelná po celou noc. A konečně, kolem 22. hodiny vychází nad východem i planeta Saturn v souhvězdí Panny nedaleko jasné hvězdy Spica, se kterou tvoří zejména v ranních hodinách poměrně výraznou dvojici bodů.

Planetární divadlo provází od 24. února nádherně dorůstající Měsíc. Nyní se nachází v pořadí od západu Merkur, Venuše, Jupiter a Měsíc. Ve středu 7. března spolu s Marsem a jasnou hvězdou Regulus v souhvězdí Lva utvoří Měsíc rovnoramenný trojúhelník.

Zdroj obrázku: http://www.astrovm.cz/cz/na-obloze/ukazy/planety-venuse-a-jupiter-na-breznove-obloze.html?foto=1534