Tryskové proudění v atmosféře

14. březen 2012 | 06.00 |

Na okraji atmosféry  proudí větry rychlostí mezi 320 až 480 km/h, které spojují střední zeměpisné šířky s polárními oblastmi.  Jedná se o skutečné tryskové proudění vzduchu, které se zásadně liší od jet streamu, který je využíván zejména piloty letadel a proudí ve směru zemských rovnoběžek od západu na východ. Agentura NASA nyní chystá start pěti suborbitálních raket, které hodlá vypustit v intervalu 5 minut, ke zkoumání  tryskového proudění na hranici atmosféry s vesmírem.

Toto tryskové proudění vzduchu na kraji atmosféry není dostatečně prozkoumáno, souvisí však zřejmě s oblastmi se silným elektrickým prouděním v ionosféře, což ovlivňuje radiovou a satelitní komunikaci.

Rakety, které by měly během dnešního dne odstartovat z kosmodromu na ostrově Wallops u východního pobřeží USA, v požadované vzdálenosti od Země vypustí do atmosféry chemické látky (trimethyl aluminium), které vytvoří mléčně bílá mračna. Ta pak budou moci vědci sledovat v pohybu. Dvě rakety budou mít také v nákladovém prostoru zařízení k měření tlaku a teploty.