Magnetická neviditelnost

30. březen 2012 | 06.00 |

Slovensko - španělský tým vědců přišel s technologií magnetické neviditelnosti. Umožní oklamat detektor kovů, který nezaregistruje kovové předměty vložené do magnetického pole.  Zařízení by však mohlo spíše sloužit v nemocnicích, kde by umožnilo vyšetření magnetickou rezonancí i pacientům s kardiostimulátorem nebo jiným kovovým implantátem. Kvůli příliš silné magnetické indukci a magnetické síle vznikající při vyšetření magnetickou rezonancí, jej pacienti s kovovými implantáty absolvovat nemůžou. Nová technologie by mohla kardiostimulátor a kovové implantáty před magnetickým polem skrýt.

K sestavení pláště magnetické neviditelnosti, jak bývá médii toto zařízení nazýváno, potřebujete pouze kombinaci supravodiče a feromagnetické vrstvy, která je chlazená tekutým dusíkem o teplotě -196°C. Zařízení je tvořeno dutým válcem, jehož stěna je složena ze dvou vrstev. Vnitřní vrstva je vyrobena ze supravodivého materiálu, který odpuzuje magnetické pole a brání mu proniknout dovnitř. Vytváří tak dutinu, do níž lze ukrýt libovolný feromagnetický předmět.

Ovšem magnetické indukční čáry "obtékající" válec by prozradily, že se v dutině něco skrývá. Vědci proto supravodič obalili vnější vrstvou z feromagnetického materiálu ze směsi železa, niklu a chromu, který indukční čáry naopak přitahuje. Oba vlivy se podařilo vyvážit tak přesně, že navenek se magnetické pole nijak nezměnilo. A tak se zvenčí zdá, že magnetické indukční čáry magnetického pole vedou rovně a v cestě jim nestojí žádná překážka. Ve skutečnosti obtékají dutinu se skrývaným předmětem.

Teoretické myšlenka o magnetické neviditelnosti existovala v hlavách španělských vědců už dávno, ale pro praktickou realizaci potřebovali teplotu -270 °C. Slovenští vědci navrhli supravodič chlazený tekutým dusíkem, a podařilo se jim odstínit asi centimetrový kovový předmět.

K odstínění větších předmětů bude nutné ještě překonat spoustu problémů a komplikací. Ty největší budou spojeny s potřebnou příliš nízkou teplotou chlazení tekutým dusíkem. Takové zařízení by pak bylo zřejmě velkých rozměrů, aby tak nízkou teplotu udrželo. A tak například  ke zmizení sledované ponorky z obrazovky radaru uplyne ještě spoustu času.