Vesmírné dělo

19. leden 2010 | 06.00 |

space cannonDopravit materiál do vesmíru je finančně náročné. Rakety dopraví na orbitální dráhu Země náklad o hmotnosti 1 kg za cenu kolem 2250 dolarů.  Kromě raket a raketoplánů se už objevila koncepce vesmírného výtahu a renesanci nyní zažívá i nápad střílet materiál do vesmíru dělem. Jak uvádí server www.popsci.com je dnes ve fázi příprav speciální podmořské dělo. To by bylo dlouhé přes kilometr a muselo by vystřelit náklad rychlostí až 7,9 km/s. Projekt připravuje fyzik John Hunter, který pomocí stlačeného vodíku testoval model děla dlouhý 130 m. Pokus se sice nezdařil, ale Hunter dále představuje své nové plány.

Dělo by mělo být umístěno šikmo asi 500 m pod mořskou hladinou v oblastech poblíž rovníku. To aby se využila i rotace Země. Hlaveň by měla být samozřejmě nad hladinou a tlak okolní vody by vyrovnával tlak hlavně při výstřelu. Správné zamíření děla by bylo pomocí stabilizačních nádrží. Dělo bude mít záklopku a po odpálení projektilu se uzavře a vodík, který expandoval se zachytí a znovu zrecykluje pro další výstřel.

V současné době se připravuje prototyp takového zařízení a hledá se investor, který by tento projekt finančně podpořil. Myšlenka je hlavně finančně zajímavá, protože by se takovým způsobem mohla snížit cena za náklad dopravovaný do vesmíru až 20x. Otázkou zůstává, zda se podaří překonat veškerá úskalí, která tento projekt budou pronásledovat. I orbitální družice byly před desítkami let utopií a dnes nám připadají naprosto samozřejmé.