Nejpřesnější hodiny na světě budou hodiny jaderné

9. duben 2012 | 06.00 |

Nejpřesnějšími hodinami na světě už brzy nemusí být hodiny atomové. I když disponují extrémní  přesností  měření času, kde se odchylka od ideálně přesného času pohybuje v řádu sekundy za desítky či stovky miliónů let,  vědcům to nestačí.  Na konstrukci jaderných hodin se podílejí vědci z australské Univerzity Nového jižního Walesu, americké techniky ve státě Georgia a z katedry fyziky americké Nevadské univerzity.  Měly by dosahovat až stonásobné přesnosti proti dosavadním hodinám atomovým, které jsou základem  fungování GPS.

U kyvadlových hodin odměřovalo čas svými  kmity kyvadlo,  v moderních hodinkách s křemenným krystalem se využívají  jejich vysokofrekvenční oscilace, v atomových hodinách je přesnější měření času dosaženo přesnějšími vibracemi  elektronů v atomech. Nicméně, tyto elektrony mohou být ovlivňovány  magnetickými a elektrickými poli a to způsobuje nepatrné nepřesnosti. Nutný je tedy přechod k mnohem kratším časoměrným procesům, které se odehrávají v jádrech atomů. Procesy probíhající v atomech a jejich jádrech mají svoji přesnou periodičnost danou neměnnými přírodními zákony, v tomto případě zákony kvantové fyziky.

Laserových chlazením dojde podle návrhu vědců ke zmrazení pohybu elektronů v atomech thoria. Tak budou k dispozici mnohem přesnější oscilace neutronů v jádrech atomů, protože tyto procesy je téměř nemožné ovlivnit vnějším rušením.

Nová koncepce jaderných hodin by měla dosahovat maximální odchylky jedné setiny sekundy za 14 miliard let, což je dokonce celá dosavadní doba trvání vesmíru.

Zdroje: