Jak slábne zemský magnetismus

12. květen 2012 | 06.00 |

Magnetické pole Země je velmi důležité pro zachování života na Zemi. Chrání nás totiž před nebezpečným kosmickým zářením. Čas od času se polarita magnetického pole Země otočí a severní magnetický pól si prohodí místo s jižním pólem. K tomuto přepólování  dochází průměrně jedenkrát za 250 000 let. Američtí profesoři Glatzmaier a Roberts vytvořili fyzikální počítačový model zemského magnetického pole, do kterého zadali skutečné parametry vnějšího zemského jádra (hmotnost, hustotu, teplotu, rychlost rotace Země) a sledovali simulaci na superpočítačích. Tuto simulaci nastavili na dobu 300 000 let a podařilo se jim tak namodelovat skutečnou podobu zemského magnetického pole. Video ukazuje okamžik spontánního zrušení zemského magnetického pole. Modelování času plyne v řádu 100 let za sekundu, celý  proces se dokončí za méně než tisíc let. Všimněte si, že zde intenzita barvy nevyjadřuje intenzitu pole.

V Glatzmaierově a Robertsově modelu probíhá vlastní přepólování tak, že magnetické pole Země pomalu slábne a postupně dochází k tomu, že současně vznikne několik pólů. Může například vzniknout najednou 5 severních a 5 jižních pólů, uspořádaných okolo celé Země. To je období vlastního přepólování, kdy je intenzita magnetického pole asi na jedné desetině. Pak dojde k otočení dipólů a intenzita magnetického pole Země poměrně rychle vzroste. Podle této simulace trvá vlastní přepólování asi 1 300 let. K poslednímu přepólování Země došlo před více než 780 000 lety, další přepólování může nastat takřka kdykoliv. Podle všeho to vypadá, že tento proces už začal.

Tyto poznatky a předpoklady vychází z toho, že intenzita magnetického pole Země za posledních asi 150 let poklesla asi o 10%. Pokud by intenzita magnetického pole klesala se stejnou rychlostí, tak zhruba za 1 500 let by mohlo k přepólování dojít. Ovšem v minulosti jsou známy případy, kdy bylo magnetické pole Země mnohem slabší nebo případně mnohem silnější než v současné době. Tyto informace byly získány pomocí studia tzv. sekulární variace z jezerních sedimentů nebo případně z archeologických objektů. Jedná se třeba o měření intenzity magnetického pole cihel ve starých pecích, kde je zaznamenána intenzita magnetického pole z doby používání pece – z doby vypalování cihel. Na základě těchto studií vědci zjistili, že před 6500 lety bylo magnetické pole Země o polovinu slabší než dnes. A před 3 000 lety zase o polovinu silnější.  Přitom v této době k přepólování zemských pólů nedošlo.