Jihoatlantská magnetická anomálie

16. květen 2012 | 06.00 |

Existují místa, kde jsou už nyní v magnetickém poli Země výrazné anomálie. Nejrozsáhlejší  je mezi břehy Afriky a jižní Ameriky. Tady v hloubkách asi 3000 km pod zemským povrchem Jižní Ameriky došlo už nyní k přepólování  magnetického pole. Změna v proudění tekutého vnějšího jádra Země (tvořeného většinou železem) nastartovala zpětný chod zemského dynama, což se stále zřetelněji projevuje jako výkyv magnetického pole nad zemským povrchem. Oblast je označována jako jihoatlantická anomálie.

Zde je intenzita magnetického pole o jednu třetinu menší než obvykle. Je tady tedy tenčí magnetosféra, která tak méně brání pronikání kosmických částic do atmosféry. Negativní vliv má na družice, které prolétají nad tímto územím a proto při přeletu družic nad tímto územím, byly některé důležité přístroje na satelitech vypínány, aby při průletu nad touto zónou nebyly poškozeny zářením.

Podle simulací podobná anomálie předcházela přepólování země před 780 000 lety. Vědci očekávají, že slábnutí zemského magnetismu, které proces změny magnetického pole provází, bude znamenat, že polární záře budou objevovat i v nižších zeměpisných šířkách, ale může to znamenat také větší výskyt zhoubných nádorů.

Podle počítačové simulace nezmizí naštěstí magnetické pole Země nikdy úplně, ale zůstane asi 10 % intenzity magnetického pole, které chrání před nebezpečným kosmickým zářením.

Pokud naše vnitřní zemské jádro bude tuhnout tempem, že každým rokem zvětší  svoji velikost o 1 mm, dojde dříve nebo později ke ztuhnutí vnějšího jádra. Potom dojde k zastavení zemského dynama, ke kterému by došlo zhruba za 20 000 let od ztuhnutí vnějšího jádra.To nastane za několik miliard let. Pak dojde k vymizení zemského magnetického pole, což bude mít za následek zvýšené pronikání kosmického záření do atmosféry, která se postupně vypaří, dojde ke ztrátě vody a naše planeta bude mít povrch stejný jako Mars.