Na Vestě je hora srovnatelná s Olympus Mons

14. květen 2012 | 06.00 |

Téměř 11 měsíců zkoumá sonda Dawn (Úsvit) z oběžné dráhy povrch planetky Vesta. Stala se tak jejím umělým satelitem, přičemž poloměr své oběžné dráhy postupně snižuje z původních 2 750 km na současných 200 km a při svých obězích trvajících 4,3 hodiny mapuje její povrch. Za 3 měsíce si to nasměruje k trpasličí planetě Ceres. K Zemi zasílá desetitisíce snímků povrchu a měření. Na Vestě tak sonda zmapovala i velkého konkurenta marsovské hory Olympus Mons.

Vesta patří se svým průměrem kolem 530 km na 3. místo v této kategorii dosud známých vesmírných těles sluneční soustavy. Planetku objevil 29. března 1807 v Brémách německý astronom H. W. Olbers. V té době byla ještě považována za planetu. Představuje přechodnou typ mezi planetou a asteroidem. Považujeme ji za protoplanetu - těleso, které vzniklo při formování sluneční soustavy asi před 4,6 miliardy let, které uniklo ze spárů gravitačního působení větších těles. Přestože má díky rotaci tvar rotačního elipsoidu, nepatří Vesta zatím do kategorie trpasličích planet, rotuje s periodou 5 hodin a 20 minut.

Severní a jižní polokoule planetky Vesta se od sebe výrazně liší. Její severní polokoule je poseta menšími krátery, na jižní polokouli vznikly v důsledku velkých srážek obrovské impaktní prohlubně deformující její tvar. Podle získaných dat má kráter Veneneia, vzniklý dopadem obrovského impaktu před 2 miliardami let, v průměru 400 km a překrývá jej druhý mladší kráter Rheasilvia vzniklý před miliardou let. Ten má hloubku kolem 13 kilometrů a ve svém středu má horu vysokou kolem 22 km, která tak může směle soupeřit s nejvyšší horou sluneční soustavy – tou je marsovský Olympus Mons (21 km nad gravitační ekvipotenciální plochou Marsu).  Vestovský vrchol  má u základny průměr neskutečných 200 kilometrů a pokud by se bralo v úvahu toto absolutní převýšení a ne výška nad povrchem Vesty, pak by byl tím největším vrcholem sluneční soustavy. Znáte jeho jméno?