Galaktické písmo

8. červen 2012 | 06.00 |

fyzmMezi málo používané textové fonty patří galaktické písmo. Aby také ne, vždyť se o jeho existenci ví pramálo. Zavedli jej pracovníci projektu Galaxy Zoo, kteří do své "zoologické zahrady"  přidávají postupně v rámci projektu Sloan Digital Sky Survey statisíce fotografií galaxií. Při zobrazení širokoúhlým teleskopem z observatoře Apache Point v Novém Mexiku si povšimli, že některé galaxie asociují tvar písmenek, a tak neváhali a vznikla z nich galaktická abeceda. Šifrovaným galaktickým písmem můžete psát i vy, protože to umožňuje připravená webová aplikace.

Galaktickým písmem můžete napsat vzkaz do textového pole na stránce mygalaxies.co.uk do textového pole a nechat jej transformovat stisknutím tlačítka "Galaxify!".  Vytvoří se obrázek ve formátu .png, který je složen z minifotografií galaxií ve tvaru příslušných písmen. Pro každé písmeno mají katalogizátoři více variant fotografií, takže v případě, že není vygenerovaný text dostatečně čitelný, můžete několikrát kliknout na přegenerování obrázku s využitím tvarů jiných galaxií. A opakovat to tak dlouho, dokud nebude čitelnost nápisu uspokojivá.

Pokud se chcete více dozvědět o galaxiích, které vám pomohly vygenerovat nápis, pak kliknutím na číslo zobrazíte podrobnosti o galaxii v databázi SDSS (Sloan Sky Digital Survey).