Kolize Galaxie s galaxií v Andromedě potvrzena

10. červen 2012 | 06.00 |

Mlhavý obláček na noční obloze se za miliardy let stane pro naši Galaxii pořádným temným mrakem v její historii. Pozorování Hubbleovým dalekohledem potvrdilo teorii o srážce naší Galaxie (Mléčné dráhy) se sousední galaxií v Andromedě. Začne se odehrávat za 4 miliardy let a potrvá další miliardu let. Při sledování posunu spektrálních čar světla vysílaného galaxií vzhledem k naší Galaxii se zjistilo, že se k sobě posunují rychlostí nepředstavitelných 400 000 km/h.

Galaxie v Andromedě (označovaná jako M31 nebo Velká mlhovina v Andromedě) je spirální galaxie vzdálená přibližně asi 2,5 milionu světelných let. Spolu s Mléčnou dráhou, Galaxií v Trojúhelníku a několika desítkami malých galaxií, tvoří Místní skupinu galaxií. Galaxie v Andromedě je podobná té naší. Má asi 400 miliard hvězd, které drží pohromadě gravitační silou.

Během kolize dojde ke vzájemnému prolnutí obou galaxií do jedné eliptické galaxie. Pokud by neexistovala temná hmota a slapové síly, obě galaxie by se prostoupily, vzájemně ovlivnily, ale galaktická jádra by se od sebe opět vzdálila. Zmíněné vlivy však způsobí, že většina hvězd Mléčné dráhy se z gravitačního vlivu galaktického jádra dostane na oběžnou dráhu kolem jádra Andromedy. Také jádro Mléčné dráhy zůstane součástí nové galaxie. Naše sluneční sous