Rekordně vysoká teplota - 4 bilióny °C

8. červenec 2012 | 18.30 |

Zatímco nejnižší teplotu fyzikové již znají – je jí absolutní nula a podle 3. věty termodynamiky jí nelze dosáhnout, teplotní rekordy v oblasti maximálních teplot se začnou třást v samotných základech. Podobně jako nejnižších teplot bývá dosahováno v pozemských podmínkách, tak i na cestě k maximálním teplotám se blíží fyzikové na Zemi.  Nedávno ohlásili nový rekord 4 biliónů stupňů Celsia, vědci z americké Brookhavenské národní laboratoře

Výzkumný tým vytváří pomocí relativistického urychlovače těžkých iontů (RHIC) podmínky, které panovaly v desítkách mikrosekund po Velkém třesku.  Tehdy vznikala při extrémních teplotách a tlacích "polévka",  zvaná kvark-gluonové plazma.  Kvark-gluonové plazma obsahuje kvarky a jejich pojivo – gluony. Částice jsou však tak blízko u sebe, že přestává působit silná interakce a kvarky jsou uvolněné.

V téměř 4 kilometry dlouhém urychlovači RHIC posílají američtí fyzikové proti sobě ionty zlata, které se vzájemně srážejí při rychlostech blížících se rychlosti světla. Srážky mají tak vysokou energii, že vzniká právě kvark-gluonová plazma a teploty nepředstavitelně přesahují dosud známé a porovnatelné hodnoty.

Přesto se tato dosažená rekordní  teplota nezapsala do knihy rekordů, neboť i v CERN se na LHC chystají experimenty, které mohou v brzké době dosažených teplotních hodnot až několikrát překonat.