Znáte poradnu, která zná odpověď na každou otázku? Zapamatujte si www.poradte.cz Určitě se vám bude hodit.
Pluto má už 5 měsíců

15. červenec 2012 | 06.00 |

p5Ještě nedávno byl Pluto chápán spolu se svým největším měsícem Charonem jako dvojplaneta podobného charakteru jako Země se svým Měsícem. Pak následovala v roce 2006 jeho degradace na trpasličí planetu. Pak se rodina Měsíců Pluta najednou rozrostla na čtyři. Největší měsíc Charon, byl objeven roku 1978,  na další dva se čekalo do roku 2005 a dostaly pojmenování Nix a Hydra, v loňském roce byl objeven měsíc zatím provizorně označený jako S/2011 (134340) 1. Pátý měsíc byl objeven letos za pomoci Hubbleova vesmírného dalekohledu vědci z kalifornského institutu SETI vedeného Markem Showalterem.

Jedná se však o velmi malé vesmírné těleso nepravidelného tvaru, protože má průměr asi 24 kilometrů, což se Cháronem o průměru 1000 km moc srovnávat nedá.

Než dostane nově objevený měsíc jméno, má prozatím označení P5.Jeho jasnost dosahuje jasnosti pouze 4 % měsíce Nix a polovinu jasnosti měsíce P4 a obíhá kolem Pluta ve vzdálenosti zhruba 42 000 kilometrů s dobou oběhu asi 20 dní. Vědci se domnívají, že všechny měsíce se utvořily, když se Pluto srazilo s jiným velkým tělesem v Kuiperově pásmu planetek.

K Plutu a jeho měsícům se blíží  americká sonda New Horizons, která by měla v roce 2015  poslat na Zemi první snímky Plutova měsíčního systému.