Bramborová osmóza

28. červenec 2012 | 06.00 |

Mezi jevy, které svědčí o neustálém a neuspořádaném pohybu částic, patří i osmóza. Jedná se vlastně o difuzi například mezi dvěma kapalinami, která probíhá, když jsou vzájemně odděleny polopropustnou membránou. Patří mezi velmi důležité procesy v biologii a demonstrovat si ji můžeme nejrůznějšími způsoby. Například bramborem.

Do syrového bramboru rozříznutého na polovinu vydlabeme z jedné strany nožem důlek a na druhé straně brambor seřízneme, aby mohl stát podle potřeby na stole nebo v misce s vodou. Do důlku pak nasypeme sůl a brambor vložíme do misky s vodou nebo jen tak na stůl. Po půlhodinovém až hodinovém čekání sypká sůl nasypaná v bramboře zmizela a objevila se místo ní voda.

Stěny buněk bramboru totiž propouští pouze molekuly vody. Sůl je oddělená od povrchu bramboru v důlku polopropustnými membránami buněk bramboru. Koncentrované látky (v tomto případě sůl) si tak přes polopropustnou membránu přitáhnou své rozpouštědlo (vodu) za sebou. Dokážou k tomu vyvinout značnou osmotickou sílu, která překoná sílu tíhovou.

Pokud budeme provádět experiment s vařenou bramborou, pak k osmóze nedojde, neboť buňky brambor jsou poničeny a jejich pletiva včetně polopropustných membrán potrhány.

Naši předkové znalosti osmózy používali ke konzervaci potravin (zejména masa) jejich nakládáním do soli. Ovoce zase konzervovali nakládáním do cukru (kandované ovoce). Díky osmóze totiž sůl  či cukr  vytáhne vodu z okolních buněk, tedy i ze zárodků plísní a hnilob, které díky tomu nemohou naloženou potravinu poškodit. Sterilizace potravin zabraňuje patogenům přežít hypertonickou koncentraci soli nebo cukru.