100 let od objevu kosmického záření

9. srpen 2012 | 06.00 |

HessKdyž v roce 1896 objevil Henri Becquerel radioaktivitu u solí uranu, kterou později objasnili francouzští fyzikové Pierre Curie a Maria Curie-Skłodowska, tak až do roku 1912 vědci přesně neznali příčiny ionizace vzduchu v atmosféře. Věděli, že vzduch je slabě elektricky vodivý, ale nevěděli proč. Domnívali se, že to může způsobovat přirozená radioaktivita hornin v útrobách Země. Jenže se ukázalo, že radioaktivita se s narůstající hloubkou v zemi příliš nemění. A tak si  někteří  vědci mysleli, že příčiny ionizace vzduchu radioaktivitou jsou ukryty  v nitru Země, jiní  se domnívaly, že pocházejí ze Slunce či z vesmíru, ale neexistoval žádný jednoznačný důkaz. Přesně před 100 lety 29 letý asistent Radiologického ústavu ve Vídni rakouský fyzik Victor Franz Hess odstartoval s balonem z Ústí nad Labem, aby zjistil, odkud se bere radioaktivní záření, které je všude kolem nás. Domníval se, že je asi způsobeno Sluncem.

Podnikl nejprve 11 neúspěšných letů balónem. A to své lety podnikal při nejrůznějších příležitostech ve dne, v noci i při částečném zatmění Slunce. Létal s balóny plněnými svítiplynem a nedosáhl s nimi výšky větší než 2 500 metrů. Úroveň radiace zde byla stejná jako u povrchu Země. Nepodařilo se mu tedy dosáhnout takové výšky nad zemí, aby se jeho hypotéza o měření rozdílů intenzity záření vzhledem k výšce nad zemí potvrdila.

Ke svému letu potřeboval dostatečné množství vodíku k naplnění svého balónu. Proto vlakem odcestoval v roce 1912 do Ústí nad Labem. Nacházela se zde největší chemická továrna v celé monarchii, která vyráběla dostatek velmi čistého vodíku a měla zkušenosti s plněním balonu a navíc zde sídlil Německý vzduchoplavecký spolek v Čechách.  Od něj si tento odvážný vzduchoplavec vypůjčil balón Böhmen, s nímž odstartoval 7. srpna 1912 a chtěl vyletět až do výšky 6 km.

Vystoupal s pilotem balónu do výšky kolem 5 kilometrů, přeletěl Krušné hory směrem do Německa. I když měl v balónu kyslíkový přístroj, nedostávalo se jeho plicím dostatečné množství kyslíku a začaly se u něj projevovat příznaky výškové nemoci, kdy zhruba ve 4 800 metrech začal upadat do bezvědomí. Vystoupali však do výšky 5 350 metrů a mohli stoupat ještě výše až do 6 kilometrů, ale ze zdravotních důvodů začali s balónem klesat. Při klesání balónu Hess mohl provádět na svých přístrojích porovnávací měření, které dokumentovalo, že s narůstající nadmořskou výškou nejprve intenzita radiačního záření klesá, ale pak zhruba od 3 km že ionizace vzduchu prudce stoupá Tak byla zjištěna existence kosmického záření způsobeného elektricky nabitými částicemi.

Jeho objev měl velký význam pro rozvoj fyziky elementárních částic a Hess za něj obdržel v roce 1936 Nobelovu cenu za fyziku. V roce 1938 emigroval před nacisty se svou židovskou ženou do USA, kde také v roce 1964 zemřel.

Zdroj obrázku: http://lpnhess.in2p3.fr/HESS/sections/public_section/astronomie_gamma/pictures/victor-hess