Perseidy 2012

12. srpen 2012 | 10.35 |

Letošnímu pozorování meteorického roje Perseid nebude bránit světlo odražené od Měsíce a tak zejména během dnešního pozdního večera jsou ideální podmínky. I když jednotlivé "padající hvězdy" můžeme pozorovat už od poloviny července, pak maximální počet perseid můžeme napočítat dnes už krátce po setmění.

Perseidy neboli slzy sv. Vavřince bývají nesprávně označovány za padající hvězdy. Perseidy jsou prachové částice z rozpadlé komety Swift-Tuttle, kterou v roce 1862 nezávisle na sobě objevili Lewis Swift a Horace Parnell Tuttle. Meteorický roj však své jméno obdržel podle souhvězdí Persea, odkud na obloze zdánlivě jednotlivé perseidy vylétají.  Zemská dráha se zkříží s dráhou komety a částečky kometárního prachu vletí rychlostí kolem 62 km/s do zemské atmosféry. Tam se třením o vzduch zahřívají, až se zažehnou, což vnímáme jako efektní světelné, čárovité záblesky na noční obloze. Říkáme jim meteory a na zem v tomto případě nedopadají, protože shoří v atmosféře. Perseidy mají pozvolný nárůst aktivity, který je po maximu následován prudkým útlumem. Meteorický roj tak nemá jediné maximum, při kterém bychom pozorovali největší počet meteorů za minutu, ale řadu jednotlivých menších maxim souvisejících s různými vlákny meteorického proudu. Letos by mohlo být pozorováno až 60 meteorů během minuty. Ani v dalších dnech není vůbec vyloučeno, že perseidy nebude možné v případě vhodného počasí pozorovat, jejich počet však bude výrazně klesat až do 20. srpna, kdy se bude jednat o jednotlivé meteory.

Při pozorování si najděte vhodné stanoviště, kde vás nebude rušit veřejné osvětlení. Ideální je lehnout si před 22 hodinou do spacáku nebo se dobře obléknout a sednout si do křesla a obrátit svůj zrak k souhvězdí Persea. To najdeme vysoko nad východním obzorem. Po 1 hodině ranní však vychází Měsíc, který svým jasem bude pozorování postupně rušit. Přidají se k němu Jupiter a Venuše.

K zaznamenání meteorů je ideální digitální foťák s nastavitelnou expozicí se stativem. Foťák upevněný na stativ namiřte v době maxima roje do libovolného místa na obloze. Nastavte objektiv na nekonečno, expozici na nejdelší čas (30 sekund) a  ISO  na hodnoty až 800. Pak už neustále snímejte oblohu až do vyčerpání baterií či paměťové karty.  Při troše štěstí bude mezi zaznamenanými snímky ten ideální.