Blesk udeřil rovnou do auta

24. srpen 2012 | 06.00 |

Známou skutečností je, že se před úderem blesku můžeme chránit v uzavřeném automobilu. Kovová karoserie auta podle teorie funguje jako takzvaná Faradayova klec, po jejímž povrchu elektrický výboj sklouzne do země. Lidem uvnitř auta se proto při zásahu blesku nic nestane. Karosérie tedy při bouřce posádku dobře chrání. Jenomže v praxi to nemusí být tak jednoduché.

Předně je důležité poznamenat, že auto by se nemělo za bouřky pohybovat velkou rychlostí nebo vůbec pohybovat. Řidič by měl při průjezdu silnou bouřkou auto na bezpečném místě zastavit. Neočekávaný úder blesku do auta se nejprve projeví jako oslnivá záře doprovázená ohlušující ránou připomínající bouchnutí airbagů. Blesk nejčastěji útočí do rádiové antény, proběhne po karoserii auta, ale hlavně proletí elektroinstalací auta. Pak elektrický výboj sjede přes pneumatiky do vozovky, kde dojde k jeho uzemnění.

Řidič se při úderu blesku může natolik leknout, že strhne řízení a havaruje. K tomu se může přidat skutečné spuštění airbagů. Často se elektroinstalace auta poškodí natolik, že se poškodí řídící jednotka, rádio, alternátor. Mohou selhat brzdy a nastává problém jak auto ovládat a zastavit. Velice pravděpodobně odejdou také všechny žárovky, vinutí elektromotorů, různé přístroje (otáčkoměr apod.), pojistky, tenčí dráty atd. Často bývá automobil v podstatě úplně zničený. 

I když pneumatiky obsahují karbonová vlákna a měly by elektrický výboj svést do země, přesto se může stát, že se propálí a vůz se pak špatně ovládá jako například při prasklé pneumatice. Někdy se stává, že po zdánlivém nepoškození pneumatik je najdeme  druhý den prázdné. To je způsobeno tím, že blesk si v nich vypálí mikroskopické dírky, aby se dostal do země. 

Neměli bychom se dotýkat ničeho kovového, tzn. ani volantu, pedálů, řadící páky apod. V žádném případě bychom neměli sahat na rádio, jehož anténa je vyvedena mimo vnitřek vozu. Během bouřky se nedoporučuje ani dotyku skel či jiných vnějších částí automobilu.

Na karosérii navíc může po nějaký čas zůstat zbytkový náboj, takže člověk, který z vozu vystupuje, může dostat ránu.

Automobilky karoserie svých automobilů před údery blesku testují. Laikové si mohou bezpečný úder blesku do auta prožít na některém z odborných vědeckých pracovišť. V Laboratoři velmi vysokých napětí (EGU HV Laboratory) v Praze Běchovicích mají zřejmě největší Teslův transformátor v Evropě a díky němu dokážou vyrobit blesky, které jinde neuvidíte. Probíhají zde napěťové zkoušky zařízení se jmenovitým napětím až 420 kV, testují se zde izolátorové závěsy, kabely, nejrůznější typy transformátorů,  vypínačů, odpojovačů. Ke zkouškám slouží několik různých zařízení ve dvou halách. Samotný Teslův transformátor slouží pouze pro vytváření efektních blesků.

Čas od času zde pořádají den otevřených dveří, kde předvádějí  veřejnosti  efektní pokusy,  jakými jsou úder blesku do automobilu s posádkou či úder blesku do listu vrtule.  Zájem o tento druh adrenalinové vědy je obrovský a bývá převýšena kapacita akce. Často na úkor skutečných zájemců je zde hodně malých vystresovaných dětí, které na tuto akci raději neberte.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.33 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře