Marťanské vozítko Curiosity - song

3. září 2012 | 06.01 |

Tak jako se dnes žáci začínají seznamovat s novým školním rokem, podobným způsobem se s povrchem na Marsu seznamuje robotické vozítko Curiosity. Zatímco žáci budou prozkoumávat svůj terén během školního roku, Curiosity se bude po Marsu pohybovat jeden marsovský rok (přibližně 98 pozemských týdnů). Na podporu projektu NASA vytvořili jeho fanoušci krátký hudební klip.

Od 6. srpna 2012 se po Marsu prohání dosud největší pojízdná kosmická laboratoř v historii Curiosity. Sonda vstoupila ve výšce 125 kilometrů do atmosféry červené planety.  O přistávacím sedmiminutovém manévru hovořila NASA jako o sedmi minutách hrůzy. Musela totiž počítat se čtrnáctiminutovým zpožděním signálu. Při brzdění na padáku vylétl ze žáruvzdorné kapsle speciální jeřáb, který se pomocí trysek zastavil ve výšce asi 20 metrů a na laně spustil pojízdnou laboratoř za 2,5 miliardy dolarů na planině Aeolis Palus v kráteru Gale.

Curiosity váží necelou tunu, má šest kol, dvoumetrové robotické rameno, kterým může vrtat i do tvrdých skal, laserové zařízení pro zkoumání objektů do vzdálenosti sedmi metrů nebo kamery s vysokým rozlišením.  Pohání ho radioizotopový termoelektrický generátor, využívající přirozeného rozpadu plutonia 238.  V následujících dvou pozemských letech má pátrat po stopách života na rudé planetě. Curiosity sice nerozpozná fosilní stopy po mikroorganismech, umí ale zjistit, zda podmínky v okolí vůbec někdy život umožňovaly.

Při první testovací jízdě ujelo Curiosity 3 metry, otočilo se o 90 stupňů a zacouvalo. Jeho první kroky jsou řízeny ze Země díky sérii programových příkazů a zajišťují kromě vlastního pohybu také o manipulaci s více než dvoumetrovým robotickým ramenem. Odborníci NASA nyní zkoumají veškeré systémy této pojízdné laboratoře a ověřují stav vědeckých přístrojů, jestli se během přistání na Marsu nějak nepoškodily.

Zatím byla zaregistrována porucha u přístroje, který má zaznamenávat sílu a směr větru. Zbývající měřicí zařízení prý ale fungují bezchybně.

Tento měsíc má robot  Curiosity strávit na místě, kde přistál, průzkumem svého okolí. Pak se přesune o několik set metrů dál do oblasti, kde vědci z prvních snímků objevili tři různé geologické lokality. Hlavním cílem Curiosity je ale Mount Sharp, hora zvedající se ze dna Galeova kráteru. Od místa, kde je Curiosity teď je hora vzdálená asi 8 km a cesta k ní by měla trvat několik měsíců. Během nich bude vozítko sbírat různé materiály a posílat na Zemi fotografie. Místo je pro vědce zajímavé hlavně proto, že tam podle všeho prý v minulosti byla tekoucí voda.