Hledá se bolid nad ČR

31. srpen 2012 | 16.30 |

Ve středu 29. srpna 2012 kolem 18:09 hodin proletěl nad severní částí České republiky velmi jasný meteor. Protože tento světelný jev trval pouze několik sekund  a  slunce bylo ještě nad obzorem, podařilo se jej zaznamenat pouze náhodným svědkům severně až severovýchodně od Prahy. Unikl tak systému bolidové sítě Astronomického ústavu AV ČR, který snímá oblohu pouze v noci.  Astronomům by zaznamenání bolidu fotografy, kameramany nebo průmyslovými kamerami pomohlo pomoci určit, zda došlo k pádu meteoritů či zda tento malý úlomek meziplanetární hmoty, tzv. meteoroid, zcela shořel v atmosféře.

Zpozorovat bolid (velmi jasný meteor) během dne je velmi vzácný úkaz. V noci by jistě neunikl pozornosti, protože na obloze výrazně zazáří a často zanechá za sebou viditelnou stopu. Bolidem bývá zpravidla označován meteor jasnější než asi −3 magnitudy či meteor jasnější než planeta Venuše (−4 magnitudy). Bolid s magnitudou větší než  −5 magnitud dokáže ozářit i povrch země. Pokud meteoroid, který takto vstoupil do zemské atmosféry v ní neshoří,  a dopadne na zemský povrch, označujeme jej jako meteorit.

Pokud by se podařilo analyzovat dráhu bolidu například na fotografiích nebo na záznamech bezpečnostních kamer, daly by se podle astronomů dohledat jeho zbytky na zemi. Vědci žádají veřejnost, aby si zkontrolovala své záznamy z kamer, které mohly být pořízeny ve středu 29. 8. 2012  mezi 18:05 a 18:15 SELČ.

Lidé, kteří úkaz zpozorovali či zaznamenali, se mohou na vědce obrátit přes internet. Na stránce najdou formulář, kde stačí vyplnit jen některé údaje. Důležitý je hlavně čas přeletu, a to pokud možno s přesností na sekundy.