Večer se na obloze potkají Měsíc s Marsem

19. září 2012 | 06.00 |

19sept2012Pouze několikrát za život můžete na noční obloze spatřit tak zajímavý jev, který se stane dnes večer. Nízko nad jihozápadním obzorem se potká na obloze planeta Mars s Měsícem. Rudá planeta se tak bude nacházet pouze necelý stupeň od středu měsíčního disku.

Měsíc se dnes nachází ve fázi dny po novu a tři dny před první čtvrtí a spolu s Marsem vytvoří na obloze unikátní dvojici. Jakmile se setmí, podívejte se směrem k Měsíci. Kousek od něj budou na obloze dva jasné body: planeta Mars a hvězda Zubeneschemali (Zubenelgenubi), která je nejjasnější stálicí souhvězdí Vah. Dosahuje 2,6 magnitudy a jde o modrobílou hvězdu ve vzdálenosti asi 160 světelných roků od Země. Tato hvězda je trošku větší než Slunce, ale svou svítivostí ho však překonává asi 130 krát. Povrchová teplota má asi dvojnásobek povrchové teploty Slunce (12 000 K). Hvězda vykazuje poměrně velkou rotační rychlost, v důsledku čehož bude nápadně zploštělá. Z rozboru spektra víme, že jde o dvojhvězdu. Někteří pozorovatelé tvrdí,že Zubeneschemali vykazuje v dalekohledu nazelenalou barvu. Podle starověkých astronomů Eratosthena a Ptolemaia byla tato hvězda stejně jasná,či ještě jasnější než nedaleký Antares ze sousedního souhvězdí Štíra.

V okamžiku nejbližšího přiblížení bude mít Měsíc mag -10,9 a Mars 0,9. V nejbližším přiblížení, bude tento pár dostatečně blízko, aby se pohodlně vešel do zorného pole dalekohledu, ale také bude v případě jasného počasí vidět pouhým okem.

Další zajímavou konjunkci - tentokráte dvou planet, bude možné pozorovat také letos 27. listopadu, kdy se na pouhého 0,5 stupně k sobě přiblíží Venuše se Saturnem.

Zdroj obrázku: http://earthsky.org/tonight/moon-near-mars-and-libras-alpha-star-on-september-19