Za rok už budeme vyhlížet novou kometu

30. září 2012 | 06.00 |

V pátek 21. září 2012 objevili ruský astronom Artyom Novichonok a jeho běloruský kolega Vitali Nevsky novou kometu, která slibuje koncem příštího roku jedinečnou podívanou. Pokud jejich předpovědi vyjdou, mohla by vlasatice s označením C/2012 S1 ISON, být vidět i během dne na vlastní oči a v noci by měla zářit víc než Měsíc za úplňku.

Kometu s jasností kolem 18,8 magnitudy nalezli v souhvězdí Raka na CCD snímcích z dalekohledu Santel (o průměru 0,4 metru) ve výzkumném středisku ISON (International Scientific Optical Network). Kometa se nyní nachází někde za Jupiterem ve vzdálenosti 900 miliónů kilometrů od Slunce a nyní je patrná pouze v teleskopech.

Z pozorování byla stanovena její  přibližná trajektorie Sluneční soustavou. Ideální pozorovací podmínky budou pro pozorovatele na severní polokouli, kde bude začátkem příštího podzimu nejprve vidět v obyčejném dalekohledu a pak i pouhým okem pak od začátku listopadu až do poloviny ledna 2014.

V největším přiblížení se kometa ocitne dne 28. listopadu 2013, kdy bude od Slunce ve vzdálenosti pouhé 0,1 AU (15 milionů km). Astronomové doufají, že nebezpečnou vzdálenost od gravitací působícího Slunce kometa přežije a nabídne svým pozorovatelům úchvatný nebeský zážitek.