Nobelova cena za fyziku 2012

10. říjen 2012 | 06.00 |

Letošními laureáty Nobelovy ceny za fyziku se v úterý 9. 10. 2012 stali francouzský fyzik Serge Haroche a jeho americký kolega David J. Wineland za využití světla pro studium jednotlivých kvantových částic a manipulaci s nimi. Vítězové si kromě plakety na prosincovém slavnostním předávání cen rozdělí i peněžní odměnu ve výši osmi milionů švédských korun.

V mikrosvětě neplatí zákony klasické mechaniky, ale zákony kvantové mechaniky. Z nich mimo jiné vyplývá, že kvantové částice nelze přímo pozorovat, aniž bychom změnili jejich vlastnosti a tím měření znehodnotili. Každé měření je totiž velkým zásahem do života částice v mikrosvětě.

Haroche a Wineland na sobě zcela nezávisle vyvinuli metody měření a manipulace s jednotlivými částicemi a přitom zachovali jejich kvantovou mechanickou povahu, což se dosud nikomu nepodařilo.

Jejich metody pomohly sestrojit extrémně přesné hodiny, které jsou 100x přesnější než atomové hodiny založené na kmitání atomů cesia. Jejich výzkum umožnil vznik supervýkonného kvantového počítače založeného na jevech kvantové fyziky. Oba se tak staly průkopníky ve využití kvantových vlastností elementárních částic, zejména v kvantové optice, kvantovém šifrování či kvantové teleportaci.

David Wineland (1944), působí v americkém Národním ústavu pro standardizaci a technologii (NIST) v coloradském Boulderu. Věnuje se výzkumu kvantové optiky. Se svým týmem zkoumá využití technologie chlazení iontů laserem v iontové pasti.

Stejně starý Serge Haroche (1944), působící na pařížské Collège de France a na Ecole Normale Supérieure,  uvěznil fotony a studoval je pomocí atomů. Fotony s energií odpovídající mikrovlnné části elektromagnetického spektra nechal kmitat po dobu desetiny sekundy  v asi 3 cm širokém prostoru mezi dvěma zrcadly, která byla vyrobena ze supravodivého materiálu a byla ochlazená na teplotu blízkou k teplotě absolutní nuly. Než je kmitající foton pohlcen jedním ze zrcadel stačila tato relativně krátká doba k manipulaci s nimi a k určování jejich vlastností.