Orionidy 2012

20. říjen 2012 | 20.25 |

Pro ranní ptáčata, která vstávají brzy ráno, se nabízí pozorování dalšího z podzimních meteorických rojů – Orionid. Letošní maximum tohoto roje připadá na neděli 21. října mezi 2. a 6. hodinou ranní. Podle svého značení zdánlivě vylétávají meteory ze souhvězdí Orion, který vychází až po půlnoci. Meteory by měly směřovat z radiantu ležícího v horní části souhvězdí – vlevo nahoře od výrazné hvězdy Betelgeuse v rameni Orionu

Na obloze nás tentokrát nebude rušit měsíční světlo a proto je tu šance pozorovat kolem 15 meteorů za hodinu. Není vyloučeno, že se z některého meteoru prolétajícího atmosférou rychlostí až 66 km/s, může vzniknout zářivý bolid někdy ve svém závěru i s blyštivým zábleskem. Kdo nedělní ranní termín propásne, může své štěstí zkusit ve stejném ranním čase i v pondělí.
Meteorický roj Orionid je proud částic, jehož mateřským tělesem je  Halleyova kometa. Částice z ní prolétají atmosférou Země dvakrát ročně. V květnu tento roj označujeme jako Eta-Aquaridy a na podzim právě jako Orionidy. Oba roje jsou charakteristické vysokou rychlostí meteorů. Rychlejší jsou už jen Leonidy (72 km/s).