Toulavá planeta

22. listopad 2012 | 06.00 |

Předpoklady astronomů o tom, že vesmírem se mohou volně pohybovat objekty připomínající planety (Free-floating planets), se nyní potvrdily. Tyto objekty nejsou vázány k nějaké konkrétní hvězdě, netvoří tedy její pomyslnou "sluneční soustavu" a nepatří také do kategorie hvězdných hnědých trpaslíků.

Toulavou planetu objevili astronomové díky dalekohledům ESO/VLT a Canada-France-Hawaii Telescope ve vzdálenosti 100 světelných let od Země. Dostala označení CFBDSIR2149 a je součástí pohybové skupiny AB Doradus. Má zhruba sedmkrát větší velikost než největší planeta sluneční soustavy Jupiter. Stáří planety je odhadováno mezi 50 až 120 milióny let.

Relativně nízká teplota 400 °C na povrchu planety vylučuje, že se jedná o tzv. hnědého trpaslíka. Hnědý trpaslík je vesmírné těleso, které vznikne z protohvězdy, která nemá dostatečnou hmotnost, aby v ní mohly probíhat termonukleární reakce. Bývá proto považován jako přechod mezi hvězdou a planetou.

A jak se objekt CFBDSIR2149 ocitnul mimo hvězdný systém? Zřejmě byl z nedalekého hvězdného systému odvržen do vesmíru, kde putuje vesmírnou prázdnotou. Vědci se nyní snaží pochopit, jak takové vyvržení planety z hvězdného systému probíhá a zda skutečný vesmírný poutník nepatří do jiného seskupení.