Sonda Messenger objevila led na Merkuru

1. prosinec 2012 | 06.00 |

Merkur je planetou s největšími teplotními rozdíly ve sluneční soustavě.  Rozdíly dosahují hodnot až 700 °C. Na polokouli přivrácené ke Slunci může teplota vystoupit na 430 °C a na odvrácené polokouli by teploměr ukázal teplotu až −180 °C. Příčinou tak vysokých teplotních rozdílů je nepřítomnost atmosféry. Je neuvěřitelné, že se zde mohou nacházet velké zásoby vodního ledu.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) informoval, že sonda Messenger vypátrala oblasti se zmrzlou vodou a eventuálně i s případným organickým materiálem.

Merkur byl donedávna prozkoumán pouze sondou Mariner 10. Z ní byly vlastně všechny publikované fotografie této planety. Původně se předpokládalo, že na povrchu Merkuru nemůže voda v žádném případě existovat O přítomnosti  vodního ledu na Merkuru se spekulovalo zejména v posledních dvaceti letech a tak k Merkuru vyrazila sonda Messenger, která zaparkovala v roce 2011 na jeho oběžné dráze. Ta nyní objevila oblasti s malou zásobou ledu už na 65° severní šířky a pak větší zásoby ledu od 85° severní šířky. Led se zřejmě nachází na dně velkých impaktních kráterů, kam se nikdy nedostanou sluneční paprsky. S největší pravděpodobností se tam dostal při srážkách s jádry komet. Část vody z kometárních jader se také mohla dostat pod povrch planety, kde je ukryta izolujícím prachem.

Sonda Messenger se zatím nedostala na své oběžné dráze nad jižní pól, přesto jsou vědci přesvědčeni, že led se bude nacházet i tam. Na rok 2013 plánuje Evropská kosmická agentura ESA start družic BepiColombo. K Merkuru však dorazí až v roce 2019 a budou obíhat Merkur po eliptických drahách.