Galaktické nulové pásmo

6. prosinec 2012 | 06.00 |

mwLidstvo se opět chystá na konec světa. Emailové schránky jsou nyní bombardovány nejrůznějšími poplašnými zprávami o blížící se katastrofě.  Posledním varováním s "odborně formulovaným" blábolem je průchod Země galaktickým nulovým pásmem.

Autoři zmiňovaného hoaxu (poplašné zprávy) neváhají pro podporu svých zaručených informací zmínit, že se jedná o varování americké NASA všem vládám světa o tom, že Země projde čímsi, co je označováno jako galaktické nulové pásmo. Co podle rozesilatelů nulové galaktické pásmo je? Během zimního slunovratu dne 21. prosince 2012 naše sluneční soustava projde přes oblast, ve které se nešíří žádné energie, proto je nejspíš také označováno jako nulové pásmo. Lidstvo prý rázem přijde třeba o elektřinu, ale zmizí prý dokonce i magnetické a gravitační pole. Díky tomu zavládne po několik dnů úplná temnota a absolutní ticho (energie se nebude šířit). Lidstvo budou provázet nejrůznější iluze a dokonce až 10% světové populace toto několikadenní období nepřežije. Naštěstí Země z nulového galaktického pásma vystoupí kolem 7. února 2013.

Lidé se mají vrátit do přírody se zásobami na 2 měsíce a přežít jim pomůže oheň. Nějak však autoři nedomysleli, jak se z něj bude asi teplo jako forma vnitřní energie v energetickém vakuu šířit. Také pro naše životní funkce bude nutné zajistit tok 6 000 kJ energie. Ani to nám však nepomůže, abychom neodletěli do vesmíru. Bude nutné se zřejmě k něčemu pevnému a spojenému se Zemí přivázat. Jinak neexistující gravitace udělá své.

Astrofyzika však žádný takový termín "galaktické nulové pásmo" nezná. Naše sluneční soustava se v Galaxii Mléčná dráha nachází v jednom z mnoha spirálních ramen. Slunce kolem středu Galaxie krouží rychlostí přibližně 217 km·s−1 oběhne ji asi za 240 miliónů let. Za rok to dělá 5 tisícin obloukové vteřiny. Na ciferníku hodin by tak velká ručička urazila stejnou obloukovou míru za 160 mikrosekund. Do 21. prosince tak Slunce spolu s naší soustavou urazí vesmírem tak 3 AU (astronomické jednotky) tj.  3x vzdálenost Země-Slunce. A do tak "blízké vzdálenosti" bychom si přítomnost "zóny ničeho" museli dávno všimnout. Už by se to začalo projevovat na jiných planetách.

Pro astronomy známým termínem je však galaktický rovník. Je to součást galaktické souřadné soustavy.  Jde o průsečík roviny naší galaxie Mléčné dráhy s nebeskou sférou. Vzhledem k němu se mohou popisovat polohy objektů na obloze. S jistotou lze sdělit, že Sluneční soustava protne právě galaktický rovník. Galaktický rovník je místem, ve kterém se pohybují všechny objekty v Galaxii nejrychleji. Během jednoho oběhu kolem středu Galaxie protne oběžná dráha Slunce galaktický rovník dvakrát. Naposledy prolétlo Slunce i se všemi planetami včetně Země touto oblastí asi před 120 miliony let, ale v opačném směru. V současné době, kdy se blížíme ke galaktickému rovníku, je rychlost pohybu Slunce nejvyšší. Není však zcela jisté, ve kterém roce vstoupí Sluneční soustava  společně se Zemí do velice exponovaného místa této Galaxie. Každopádně se nebude jednat o zmiňované galaktické nulové pásmo.

Zdroj obrázku: http://casswww.ucsd.edu/archive/public/tutorial/MW.html