Kvadrantidy 2013

2. leden 2013 | 06.00 |

Astronomické úkazy nezahálejí ani na samém počátku roku 2013. Ve čtvrtek 3. ledna nás čeká maximum jednoho z největších meteorických rojů - Kvadrantid.  Svůj název získal původně od radiantu tohoto roje, ze kterého meteory zdánlivě vyletují. Ten se dříve nacházel v souhvězdí Zední Kvadrant, které však bylo před 90 lety zrušeno Mezinárodní astronomickou unií. Dnes tedy meteory vylétávají z oblohy v oblasti mezi souhvězdím Pastýře a ojí Velkého Vozu.

Kvadrantidy jsou vlastně zbytky komety 96P/Machholz 1. Drobné částice prachu, které ve své dráze zanechává, vlétají vysokou rychlostí (až 42 km/s) do atmosféry, kde se třením o vzduch rozžhaví a vypaří. Přitom nastává ionizace okolního plynu, a tak vzniká meteor, světelný úkaz na obloze.

Maximum Kvadrantid nastává už odpoledne ve čtvrtek 3. ledna 2013. Očekává se až 120 meteorů za hodinu. Proto je ideálním časem pro pozorování doba od setmění do půlnoci, než se na obloze objeví Měsíc. Meteorický roj bude aktivní až do 6. ledna, ale mimo maximum výrazně ubývá počet sledovaných meteorů během hodiny.

Ve stejné době jako Kvadrantidy je rovněž aktivní roj Coma Berenicid s radiantem blízkým radiantu Kvadrantid. Tyto meteory jsou však mnohem rychlejší.