Bude mít Měsíc svůj "Měsíc"?

6. leden 2013 | 06.00 |

moon and asteroidAmerický vesmírný program skomírá na nedostatku finančních prostředků. Odvážné plány, jako navštívit znovu s lidskou posádkou Měsíc, případně letět s ní k vybrané planetce nebo na Mars se v dalším bližším časovém výhledu stávají utopií. A tak se oprašují staré myšlenky – jako například vytvořit z malé planetky satelit našeho Měsíce. K čemu by to bylo dobré?

Chybějící finanční prostředky v rozpočtu NASA nedovolují lidské posádce v nejbližších letech navštívit už dávno vybranou planetku s označením 1999 AO10. Sliby politiků však může zachránit koncepce vypracovaná Keckovým ústavem pro kosmické studie. Vesmírná mise lidí k planetce by byla příliš riskantní z hlediska neočekávaného kosmického počasí, kdy by během půlroční cesty byli kosmonauti vystaveni vysoké radiaci. Hrozilo by nebezpečí, že během neočekávaných slunečních bouří, nepůjde astronauty rychle ochránit.

Technologie, které mají lidé v současné době dostupné, umožňují přitáhnutí vybrané planetky prostřednictvím robotické mise k Měsíci a tam ji zaparkovat na jeho oběžné dráze, aby se k ní s mnohem menším rizikem mohli vydat samotní astronauti. Prostřednictvím velké "sítě" by robotické paže zachytili planetku o hmotnosti 500 tun a průměru asi 7 metrů. Jednalo by se o planetku, která má svou dráhu v blízkosti Země, takže by její umístění na dráhu kolem Měsíce nebylo až tak energeticky náročné. Zvolena byla planetka 2008HU4, která by se měla k Zemi přiblížit v roce 2016 a která příliš nerotuje.

Motory lapací sondy by postupně planetku odváděly z její dráhy na oběžnou dráhu kolem Měsíce, kde by se měla ocitnout po 6 až 10 letech od jejího ulovení. Energii motorům by měla dodávat dvojice solárních panelů. Mise by stála asi 2 600 000 000 dolarů - o něco více než program Curiosity NASA Mars Rover - a mohla by být dokončena v letech 2020.

Vědci se při průzkumu planetek zabývají otázkami, zda by mohly být surovinovými zdroji pro lidstvo. Zatím se jim z planetek podařilo získat jen prachové částice a tak každá prozkoumaná planetka jim může poskytnout odpověď.

Zdroj: http://www.newscientist.com/article/dn23039-nasa-mulls-plan-to-drag-asteroid-into-moons-orbit.html