Asteroid 2012 DA14 těsně mine 15. února Zemi!

7. leden 2013 | 06.00 |

Podle serveru earthsky.org  proletí 15. února 2013 kolem Země ve vzdálenosti 28 000 km od ní asteroid 2012 DA14. Vesmírná skála o průměru 46 metrů a hmotnosti kolem 130 000 tun proletí mezi Zemí a Měsícem, oblastí, kde se dnes nacházejí geostacionární družice. Kdyby se setkal se Zemí, uvolnila by se energie řádově 2,4 megatun TNT, která by mohla zničit rozsáhlou oblast. Naštěstí by se tak nemělo stát, dokonce by neměl být na obloze vidět ani pouhým okem.

Asteroid byl objeven začátkem minulého roku astronomy na Observatorio Astronómico de La Sagra ve Španělsku. Tehdy byl od Země vzdálen asi 2,6 miliónu kilometrů. Dráhy asteroidu a Země jsou velmi podobné, to je jeden z důvodů, proč asteroid dlouhou dobu unikal pozornosti astronomů. Oběžná dráha 2012 DA14 je však šikmá elipsa a svírá s dráhou Země malý úhel.

Pouhým okem planetku zřejmě nespatříte, budete potřebovat zejména dobré a jasné počasí a malý dalekohled. Nejjasnější ji můžete spatřit nad východním obzorem po 20:26 hod, kdy dosáhne jasnosti 7. mag. Pak po 4 minutách vstoupí do zemského stínu, kde se na 18 minut schová. Objeví se osvětlená sluncem až ve 20:48 Velmi rychle bude stoupat od jihu směrem na sever a přitom bude její jasnost rychle slábnout. Projde souhvězdím Vlas Bereniky, Honícími psy a ve 22:30 protne oj Velkého vozu. Odtud zamíří do souhvězdí Draka, kde zmizí asi v 1 hodinu dalšího dne ze zraku dalekohledů.

Letos kolize se Zemí tedy nehrozí, ale větší pravděpodobnost srážky se Zemí ale nastane v letech 2026 a 2069. Asteroid tráví většinu svého času v dostatečné vzdálenosti od naší planety. Nicméně, cesta vesmírné skály se podle počítačových simulací přibližuje zhruba každých šest měsíců blízko k Zemi. V minulém roce to bylo 16. února, kdy ji asteroid minul ze vzdálenosti 6x větší než je od Země daleko Měsíc.

Riskantní kolize vesmírných těles se Zemí najdete v aktualizované tabulce NSA: http://neo.jpl.nasa.gov/risk/