Mimozemská laserová komunikace

19. leden 2013 | 06.00 |

Vědci obvykle komunikují s umělými družicemi prostřednictvím radiových vln. Nyní však americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ověřil spojení s lunární družicí Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) prostřednictvím laserového přenosu dat. Družice LRO je totiž vybavena laserovým přijímačem. Signál ze Země putoval na vzdálenost 384 400 km a nesl s sebou data slavného obrazu Leonarda da Vinci.

Leonardo by byl jistě potěšen, kdyby věděl, že jeho Mona Lisa prostřednictvím laserových technologií opustila útroby galerie a namířila si to ve formě signálu do vesmíru. Data Mony Lisy vyslalo pomocí laserových pulsů přenosovou rychlostí asi 300 bitů za sekundu k sondě LRO Goddardovo středisko vesmírných letů. Obraz rozložilo do sekvencí o velikosti 150 x 200 pixelů, které přijímač na sondě LRO zachytil a po zrekonstruování  obrazu,  byl signál s daty zpět odeslán v radiové podobě na Zemi.

Laserová komunikace může v současné době sloužit jako záloha radiového spojení, ale při komunikaci s vesmírnými sondami nabízí větší možnost datového přenosu než poskytuje dosavadní rádiové spojení.