Skarabeové v planetáriu

4. únor 2013 | 06.00 |

O orientaci brouků podle hvězd se toho dosud mnoho nevědělo. Jejich zrak nemůže v žádném případě rozpoznat Polárku nebo dokonce celá souhvězdí, aby se podle nich mohli úspěšně orientovat. Přesto se vědcům ze Švédska a Jihoafrické republiky podařilo prokázat, že skarabeové (hovniválové nebo přesněji vrubouni) si válejí získanou kuličku trusu podle hvězd i za bezměsíčné noci. Pokud je však obloha zatažená a na obloze není vidět Mléčná dráha, skarabeové tuto schopnost ztrácejí

To, že skarabeové mohou při orientaci využívat polarizované světlo Slunce nebo dokonce odražené od Měsíce, se prý vědělo. Tým švédských vědců vedený Ericem Warrantem z Univerzity v Lundu náhodou zjistili, že se druh jihoafrických nočních vrubounů druhu Scarabaeus satyrus  orientuje i podle jasných hvězd na obloze. V kruhovém výběhu o poloměru 1,5 metru vyplněné pískem nechali vrubouny válet své kuličky směrem od středu k jejímu okraji a přitom měřili čas a  zaznamenávali trasu, kterou pod noční oblohou venku nebo simulovanou v planetáriu, brouci urazili.

Brouci udrželi přímý směr, když měli k dispozici Měsíc či bezměsíčnou noční oblohu s hvězdami. Jejich orientace byla zmatená po překrytí očí neprůhledným kartonem nebo při vypnutí simulované hvězdné dráhy v planetáriu. Vědci dospěli k názoru, že se tito brouci orientují podle zářivého pruhu Mléčné dráhy, neboť jim k navigaci nepostačovaly pouze jednotlivé zářivé hvězdy. Údajně je zrak vrubounů výrazně lepší než třeba zrak jiných brouků a také svit Mléčné dráhy na jižní polokouli, kde byly pokusy prováděny, je větší než na polokouli severní.

Neméně zajímavé je sledování  vrubounů pomocí infračervené kamery. Infračervená termografie ukazuje, že v určité fázi válcování kuličky trusu se povrchová teplota předních nohou brouků zvyšuje až o 10 ° C, a pak se sníží, když brouk vyleze na kouli.