Ochrana ptactva samolepkami s UV efektem

10. únor 2013 | 06.00 |
›

Průhledné protihlukové stěny, skleníky, prosklené fasády budov či jen skleněné výplně oken neznamenají pro letící ptáky žádnou překážku. Čiré sklo je pro ptáky prostorem pro volný průlet. Zrcadlová skla navíc odrážejí okolní svět a stávají se pastí, ve které končí život obrovského množství ptáků. Nezabrání tomu ani tmavé siluety dravců, které se na velká skla nalepují. Novinkou je nyní používání průhledných samolepek na sklo s UV efektem.

Podle vědeckých výzkumů mají ptáci, na rozdíl od lidí, schopnost vnímat ultrafialové světlo.  Ptáci toho využívají  při své orientaci, ochraně, hledání potravy či reprodukci. Detekují odražené ultrafialové záření z peří jiných ptáků, ze semen a bobulí, z křídel hmyzu, ve výkalech a moči některých drobných hlodavců.

Toho využívají patentované samolepky s různými tvary, které odrážejí ultrafialové světlo natolik, že je ptáci zřetelně vidí jako jasné, modře svítivé objekty. Pro lidské oko jsou samolepky téměř neviditelné a neznemožňují tak výhled z okna.

Dnes se vyrábějí samolepky různých velikostí a tvarů. Instalují na venkovní straně prosklené plochy, kdy je zajištěn maximální ochranný efekt pro ptactvo ve vzdálenosti alespoň 10 cm od sebe. Efektivita ochrany na problematických skleněných plochách se snižuje v závislosti na rozestupech mezi samolepkami. Samolepky v průběhu času postupně ztrácejí schopnost UV záření odrážet. Závisí to zejména na umístění samolepek na sluncem ozářených plochách a době jejich osvitu. Proto se doporučuje jejich obměna po cca 6 – 9 měsících.

Samolepky je možné opakovaně odlepovat a znovu nalepovat. U statických samolepek můžete obměňovat různé sezónní motivy dle ročních období, tím samozřejmě prodloužíte využití jednotlivých motivů.

Více informací najdete zde.