Dnes proletěl nad Uralem nebezpečný meteorický roj

15. únor 2013 | 11.42 |

Dnešní očekávaný průlet planetky 2012 DA14 v těsné blízkosti Země  měl svou nečekanou předpremiéru. Naprosto jiný asteroid dopadl v ranních hodinách v oblasti ruského Uralu. Obyvatele nejprve vystrašily dunivé výbuchy a záblesky na obloze. Domnívali se, že jde o explozi letadla nebo vojenské rakety. Příčinou však byl asi  meteoroid, který před svým vstupem do zemské atmosféry měl hmotnost kolem 10 tun.  Ten pak na své cestě atmosférou vytvořil  zářivý bolid, který zanechával na obloze za sebou desítky kilometrů dlouhou kouřovou stopu. Vzniklý hluk připomínal zemětřesení a údery blesků. Stopa bolidu byla doprovázena explozemi a při dopadu tělesa na zem vznikla hlasitá rázová vlna, která svou intenzitou rozbíjela skleněné výplně. Meteoroid se ve vzduchu rozpadl na několik částí a jeden z meteoritů dopadl asi 70 kilometrů od centra města Satka v Čeljabinské oblasti a vytvořil kráter o průměru 8 metrů. Jeho řádění je příčinou zranění asi 1000 obyvatel, které pořezalo rozbité sklo. Napáchané škody se pohybují v miliardách rublů.

Bolid, který přeletěl nad Kazachstánem, Ťumeňskou, Kugranskou a Sverdlovskou oblastí, zaznamenala spousta očitých svědků, kteří jej zachytili na řadu videozáznamů. Vesmírné těles po vstupu do horních vrstev atmosféry začalo hořet a rozpadlo se zřejmě na několik menších ohnivých kusů. Přesto, že jsou zranění lidí způsobená meteory, bolidy či meteority velmi vzácná, lidé propadali panice. Podle svědků se domy otřásaly a okenní tabulky praskaly a způsobovaly řezná poranění. U některých budov spadla část stěn a stropů,  některé budovy úřadů  byly evakuovány. Průlet meteoritu na několik minut narušil běžnou funkci zemské ionosféry, která výrazně ovlivňuje šíření elektromagnetických vln v atmosféře. Nefungovaly mobilní telefony a  nebylo dostupné i internetové připojení. Veškerá infrastruktura podle úřadů pracuje normálně, jen školy jsou zavřeny. V ovzduší nebyla naměřena radiace ani žádné škodlivé látky.

Další videa: