Průlet planetky 2012 DA14 kolem Země

16. únor 2013 | 16.03 |

Planetce s označením 2012 DA14  se v pátek večer úspěšně podařilo proletět kolem Země a podle předpokladů nenapáchala na své cestě žádné viditelné škody. Při svém průletu se dostala pod trajektorie pohybu geostacionárních družic. Nejblíže k zemskému povrchu se nacházela ve 20:26 SEČ, kdy nad Sumatrou proletěla ve výšce 27 600 km rychlostí 7,8 km/s.

Počasí amatérským astronomům ve střední Evropě nepřálo a tak průlet planetky 2012 DA14 nebylo možné zaznamenat. Nejlépe dráhu letu zachytily australské dalekohledy a tyto pořízené záběry zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Laiky mohlo zklamat, že jde v podstatě jen o nenápadnou bílou čárku na temné obloze.

Galerii záběrů najdete zde: http://spaceweather.com/gallery/index.php?title=da14

Naštěstí pro nás, se astronomům podařilo včas trajektorii 2012 DA14 určit s velkým předstihem a tak se jen čekalo, jak bude dráha přesně vypočítána. Vždyť, kdyby se planetce podařilo sestřelit některý ze satelitů na geostacionární dráze kolem Země, mohlo by dojít ke značným problémům.

Horší situace by samozřejmě nastala, kdyby část planetky dopadla na Zemi. Zde by její účinky několikasetnásobně překonaly zničení Hirošimy atomovou bombou v roce 1945. S velkou pravděpodobností by také mohla dopadnout do moře (2/3 povrchu Země pokrývají oceány) a pak mohla vzniknout vlna tsunami, která by zasáhla velké oblasti na pobřeží.

Vesmírný objekt o délce kolem 45 metrů a hmotnosti zhruba 135 tisíc tun ve svých útrobách obsahuje také mnohé vzácné kovy (ruthenium, rhodium, palladium, osmium, iridium, platina), které by bylo možné v budoucnu těžit. Mnohé firmy se o už o potenciální těžbu zajímají, ale dosud není technologicky možné takto rozjetou planetku vhodným způsobem zastavit například na oběžné dráze kolem Měsíce či Země a tam ji vytěžit. Přitom rychlost této planetky vůči Zemi při průletu byla "jen 7,8 km/s", což je poměrně málo proti dalším planetkám, které obvykle prolétají okolo Země rychlostí mezi 15 až 20 km/s.