Sledujte vlasatou kometu PanSTARRS pouhým okem

8. březen 2013 | 06.00 |

Podmínky pro astronomická pozorování v letošní zimě jsou mizerná a tak teď s napětím očekáváme okamžik, kdy se u nás na obloze objeví kometa C/2011 L4 s označením PanSTARRS. Bude kolem 10. března skutečně na obloze vidět, tak jak to předpovídají astronomové?  Splní pro obyvatele severní polokoule své představení tak, jak se už uvedla pozorovatelům na polokouli jižní, kde se stala letošním hitem? Bude patřit do desítky nejjasnějších komet posledního desetiletí? Bude vůbec vidět?

Kometa byla zpozorována poprvé 6. června 2011 daleko za drahou Jupitera. Dostala pořadové jméno C/2011 L4 a protože byla objevena havajským teleskopem PanSTARRS určeným pro monitoring blízkozemních planetek, dostala i toto označení. Zprvu nenápadná kometa byla ve vzdálenosti 8 AU od Slunce pozorována dalekohledy a krátce po objevu došlo k jejímu výraznějšímu zjasnění. To vyvolalo v řadách astronomů naději na vznik pořádného ohonu. Pak si však vybrala svou slabou chvilku a na podzim se její zjasňování na obloze zastavilo.

Naštěstí se při přibližování směrem ke Slunci znovu rozzářila a byla s nadšením pouhýma očima pozorovatelná z jižní polokoule.  Přitom se už v úterý 5. března přiblížila k Zemi na nejmenší vzdálenost (161 milionů kilometrů) a uhání ke Slunci, od kterého ji bude v přísluní dělit "pouhých" 45 milionů kilometrů.

Kometa by tedy za příznivých povětrnostních podmínek měla být vidět pouhým okem. Maximum její jasnosti nastane 10. března a pak by se měly den ode dne zlepšovat podmínky její viditelnosti na naší obloze s ideálním datem pozorování kolem 13. března. Pak už nebude vidět jen z vyšších nadmořských výšek

Ideální místo pozorování bude krátce po setmění s výhledem k západnímu obzoru. Fotogenická bude díky svému prachovému ohonu, který by se také mohl vytáčet do oblouku. Kometa se bude v té době nacházet asi 7° nad obzorem a bude rychle klesat dolů. Ve středu 13. března se nad kometou objeví i úzký srpek Měsíce.

Kometu tak asi 40 minut po západu Slunce nalezneme v polovině vzdálenost na obloze mezi obzorem a Měsícem. Delší čas na její pozorování  bude  mezi 16. a 20. březnem, ale to už bude kometa slábnout.