Extrémně dlouhé gama záblesky z kosmu

22. duben 2013 | 06.00 |

Od 25. prosince 2010 si vědci lámou hlavu, co vlastně zachytila americká družice Swift v podobě neobvyklého druhu gama výtrysků pocházejících z mlhoviny v Andromedě.  Swift je kosmická observatoř vypuštěná v listopadu 2004 americkou agenturou NASA ke zkoumání gama záblesků a jejich odlesků v několika vlnových délkách. Během jejího pobytu ve vesmíru zaznamenal její širokoúhlý detektor záblesků gama záření několik překvapivě velkých dávek gama záření z nejvzdálenějších končin vesmíru. Zatímco běžně detekované gama záblesky trvaly obvykle desítky sekund až několik minut, neobvyklé výtrysky paprsků  gama však koncem roku 2010 trvaly několik hodin.

Gama záblesky jsou nejjasnější a stále záhadné exploze ve vesmíru. Při gama záblesku se uvolní obrovitánské množství energie ve formě gama záření, což je co do svítivosti nejvýraznější fyzikální jev doposud známý v astronomii.  Kratší záblesk trvá obvykle od zlomku sekundy do 2 sekund, delší trvají až několik minut a bývají doprovázeny následným několikadenním dosvitem rentgenového a UV záření, nebo viditelného světla.

Vědci se domnívali, že zmiňovaný gama výtrysk GRB 101225A byl vyvolán dopadem komety či asteroidu na neutronovou hvězdu. Při lokalizaci zdroje výtrysku pomocí Hubbleova teleskopu s dvojicí pozemských teleskopů v chilské observatoři Paranal a teleskopu Gemini na Havaji vyšlo najevo, že zdroj leží ve vzdálenosti sedm miliard světelných let a musí být pořádně silný.

Na Huntsvillském symposiu o paprscích gama v Nashvillu nyní vědci oznámili, že tyto supersilné exploze pocházejí z kolapsu obrovských modrých superobřích hvězd, které jsou tisíckrát objemnější než naše Slunce, ale o hmotnosti asi 20x větší. Takováto hvězda se pak mění v černou díru.