Obecná teorie relativity byla potvrzena

6. květen 2013 | 06.01 |

Einsteinova obecná teorie relativity zformulovaná v roce 1915 a publikovaná v roce 1916 už téměř 100 let odolává všem pokusům o vyvrácení. Jde vlastně o rozšíření speciální teorie relativity zabývající se inerciálními vztažnými soustavami, tedy takovými, které jsou v klidu nebo  se zejména pohybují rovnoměrným pohybem rychlostmi blížícími se rychlosti světla. Obecná teorie relativity předpokládá, že každý objekt s vlastní hmotností zakřivuje časoprostor, ve kterém se nachází, a toto zakřivení se projevuje jako gravitace. Teorie považuje za ekvivalentní všechny pozorovatele a pro všechny platí stejné zákony obecné relativity, i když je jejich pohyb se zrychlením. Gravitace tady nepůsobí jako síla, ale jako důsledek zakřivení časoprostoru. Přítomnost hmoty tedy zakřivuje okolní časoprostor, proto vědci  z Institutu Maxe Plancka využili objev nejhmotnější neutronové hvězdy k otestování obecné teorie relativity.

Tým vědců pod vedením Johna Antoniadise takto zkoumal prostřednictvím dalekohledů soustavy Very Large Telescope systém vzdálený téměř 7000 světelných let, složený z pulsaru PSR J0348+0432 doprovázeného bílým trpaslíkem. Tento pulsar je rotující neutronovou hvězdou o průměru 20 km, ale s hmotností asi 1,8 násobku hmotnosti Slunce, což znamená, že na jeho povrchu je gravitační síla až 300 miliardkrát větší než na Zemi. Při své divoké rotaci o frekvenci 25 Hz vysílá pulsar do svého okolí pulsující elektromagnetické signály.

Extrémně hmotný pulsar obíhá bílý trpaslík ve vzdálenosti 800 000 km s dobou oběhu 2,46 hodiny.  V takto zajímavém hvězdném systému dochází k intenzivnímu vyzařování gravitačních vln a tím také i ke ztrátě energie, což by se mělo projevit na nepatrné změně doby oběhu bílého trpaslíka. Nesmírně přesná měření německého týmu prokázala změnu oběžné doby, která se zmenšuje o 8 miliontin sekundy za rok, což je zcela v souladu s testovanými předpoklady obecné teorie relativity.