Má Měsíc atmosféru?

4. květen 2013 | 06.00 |

Tak přesněji řečeno, Měsíc  atmosféru v pravém slova smyslu nemá, jedná se spíše o exosféru. Jde o velmi řídký plášť okolo Měsíce, který je tvořen ionty s nízkou energií. Podle vědců NASA je tato exosféra natolik řídká, že se v jejím 1 krychlovém centimetru nachází  zhruba milión molekul. Ve srovnání s atmosférou Země je to množství až biliónkrát menší a hovoříme spíše o vakuu. Nedochází tedy k vzájemným srážkám molekul.  Přesto je zajímavé, čím přesně  je exosféra Měsíce tvořena.

Měsíční "atmosféra" vznikla díky reakcím slunečního větru s měsíčním povrchem, z něhož se jednotlivé prvky odpařují, a pak uvolňováním plynů během dopadů komet a meteoritů. Tvoří ji plyny helium, argon, neon, amoniak, metan a oxid uhličitý, z iontů jsou to:  H+, He++, He+, C+, O+, Na+, K+ a Ar+.

Ionty jsou rozptýlené nad celým povrchem Měsíce a jejich množství nad Měsícem závisí na celé řadě nejrůznějších faktorů. Počet iontů roste s množstvím dopadajících slunečních paprsků na měsíční povrch. V oblastech silnějšího magnetického pole Měsíce je sluneční vítr odkláněn a nedochází k jeho interakci s měsíční půdou, kdy se tvoří ionty.