Asteroid 1998 QE2 mine dnes Zemi

31. květen 2013 | 06.00 |

Další z větších planetek proletí kolem Země právě dnešní den. Tentokrát se jedná o poměrně velký objekt o průměru kolem 2,7 km. Naštěstí však mine naši Zemi ve vzdálenosti asi 5,8 milionů kilometrů ve 22:59 hodin SELČ.

Asteroid s označením 1998 QE2 byl objeven už 19. srpna 1998 pomocí dalekohledu automatizované prohlídky oblohy LINEAR v Novém Mexiku v USA.  Slunce obíhá s periodou 3,77 let, ale k Zemi se přiblíží do malé vzdálenosti  jen zřídka. Naposledy tomu tak bylo v roce 1975 a k dalšímu výraznému přiblížení dojde v roce 2119.

I když je planetka známá už 15 let, a přímo byla pozorována v roce 2009 pomocí Spitzerova vesmírného dalekohledu, není příliš prozkoumána. Povrch planetky má velmi malou odrazivost, proto se může jednat třeba o vyhaslé jádro komety nebo o povrch tvořený tmavým materiálem.

Na těleso se už nyní zaměřují dalekohledy z jižní polokoule, které odhalily periodu její rotace na 5,3 hodiny. Zkoumána bude také radarovými anténami observatoře Arecibo. V České republice bude planetka pozorovatelná až několik dní po jejím nejbližším průletu, ale pouze s pořádným hvězdářským vybavením. Bude dosahovat pouze 11. magnitudy.

Podle analýzy záznamů z teleskopu bylo prokázáno, že asteroid má dokonce svůj "měsíc". Satelit, který kolem něj obíhá, má průměr asi 600 metrů.