Most Pont de la Machine

30. červenec 2013 | 06.00 |

pont de la machine 1Když řeka Rhona vytéká z Ženevského jezera, křižuje ji dnes hned  několik mostů. Ten třetí v pořadí směrem od jezera je nejstarší městský most Pont de la Machine. Dnes už slouží pouze pěším a je na něm pozoruhodný hydraulický stroj.

Most byl postaven na počátku 18 století – přesně v roce 1709 a jeho jméno mu dalo hydraulické zařízení, které na něm bylo postaveno k čerpání vody z levého ramene řeky do městských kašen.

V roce 1841 byl původní hydraulický stroj nahrazen novým, který byl umístěn více ke středu koryta řeky Rhôny. Přístupný byl po dřevěném chodníku, který jej spojoval se sousedním ostrovem v řece Rhoně.  Rhona byla rozdělena na dva uzavřené kanály. Nová hráz je vytvořena z 39 modřínových částí, které zadržovaly vodu až do výšky 3,30 m. 

Zrekonstruovaný most se v roce 1844 stává první přehradou na řece a nyní je pěším mostem přes celé řečiště. Stroj se stal majetkem města Ženevy a prochází zásadní transformací na konci 19. století. Svůj původní účel přestává plnit a vyrůstá zde první elektrárna v Ženevě, která pro město zajišťuje výrobu elektrické energie zejména pro osvětlení.

Od roku 1995 je most je uzavřen pro automobilovou dopravu. Budova elektrárny byla rekonstruována na dnešní informační centrum, kde můžete obdivovat všechny hodinky Swatch od roku 1983.

pont de la machine 2

pont de la machine 3


Tento článek mohl vzniknout za podpory mých studentů bývalé 4. D (2009-2013), kteří mi věnovali jako dárek několikadenní pobyt v Ženevě spojený s návštěvou Evropské organizace pro jaderný výzkum CERN. Děkuji vám, moji absolventi!

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře