Slunce v nejbližší době změní své magnetické póly

11. srpen 2013 | 06.01 |

Zůstane kulaté a bude hřát přibližně stále stejně. Pro náš pozemský život by to nemělo nic zvláštního znamenat a neměla by nastat s tím spojená nějaká katastrofa (Pokud se této informace nechytí astrologové, kteří si Slunce ve svých "hororskopech" obvykle nevšímají). Ale přesto se na Slunci cosi důležitého změní. Bude to změna jeho magnetického pole, které je hnacím mechanismem v něm probíhajících procesů. Magnetické pole Slunce se totiž v nejbližších měsících má přepólovat.

Vědci sledovali magnetické pole Slunce pomocí magnetogramů na Wilcox Stanford Solar Observatory, která je jednou z mála observatoří, věnující se studiu Slunce. Z analýzy dat vyplývá, že nastává okamžik, kdy na vrcholu slunečního cyklu každých 11 let dojde ke změně magnetických pólů Slunce. Na observatoři Wilcox Solar sledují sluneční magnetismus od roku 1976 a zaznamenaly už tři přepólování, čtvrté přepólování je nyní před námi.

Podle vědců ze Stanfordovy univerzity, kteří vystoupili s touto informací v prohlášení amerického Národního úřadu pro letectvo a vesmír (NASA), se tato změna odehraje v průběhu nejbližších 3 až 4 měsíců. Astronomové si všimli, že přepólování Slunce souvisí s hlavním cyklem jeho aktivity, který je právě jedenáctiletý. Dlouhodobá pozorování ukazují, že k přepólování dojde vždy kolem vrcholu sluneční aktivity - a stanovují se tak začátky a konce slunečních cyklů. Nyní přichází zvrat značící střed 24. slunečního cyklu. Bohužel vědci zatím přesně neví, proč vnitřní magnetické dynamo Slunce reorganizuje samo sebe a dochází k přepólování.

Přepólování magnetických pólů si můžeme představit tak, že nejprve dojde k oslabení magnetického pole, pak na okamžik magnetické pole zmizí a pak se objeví  magnetické pole s opačnou polaritou, než byla předtím. Je to běžnou součástí každého slunečního cyklu. Severní magnetický pól Slunce už nyní vykazuje změnu a jižní pól se jej snaží dostihnout.  V blízké době budou oba magnetické póly prohozeny (VIDEO).

Divoké Slunce pak začne vrhat i na naši planetu více nabitých částic, do vesmíru pak může vystřelovat více materiálu ze své koróny a na Zemi můžeme pozorovat i krásné polární záře. Do života na Zemi by změna magnetických pólů Slunce neměla výrazněji zasáhnout.

Změna  magnetických pólů Slunce a jeho nová magnetosféra  se pak postupně projeví v celé sluneční soustavě. Magnetosféra Slunce totiž zasahuje hodně daleko za dráhu Pluta do vzdálenosti 50 až 100 astronomických jednotek. Tuto "bublinu" astronomové nazývají heliosférou a ohraničuje tak fakticky sluneční soustavu. Díky tomu, jak se Slunce otáčí, má průběh magnetických siločar v prostoru tvar Archimedovy spirály.

Okamžik, kdy dojde ke změně magnetických pólů Slunce, bude prostřednictvím vědců ze Stanfordu, veřejnosti oznámen.