Perseidy 2013

12. srpen 2013 | 06.02 |

Každoroční úchvatná podívaná je opět tady. Z nebe budou padat hvězdy – přesněji čeká nás maximum meteorického roje Perseidy. To letošní nastává z pondělí 12. srpna na úterý 13. srpna 2013. Měsíc pozorování tentokrát rušit nebude, protože se nachází ve fázi před první čtvrtí, a navíc zapadá kolem 22:30 hodin. A co slibuje letošní předpověď meteorického roje?

Od půlnoci až do východu slunce budete mít šanci spatřit až 70 meteorů za hodinu. Samozřejmě za podmínky, že perseidy budete pozorovat  na obloze nerušené světelným znečištěním. Pak máte šanci zpozorovat i menší nevýrazné meteory. Meteory vylétají náhodně po celé obloze a bývají dost výrazné na spatření pouhýma očima. Zdánlivě však vylétávají z radiantu, který je v souhvězdí Persea, odkud dostaly své jméno. I když je v tomto období maximum tohoto roje, vyplatí se sledovat noční oblohu už dříve a čas si můžete krátit sledováním přeletů družic, zejména výrazně zářící kosmické stanice ISS (Její aktuální přelety nad ČR najdete například tady: http://www.exoplanety.cz/iss/)

Jednotlivé Perseidy vlétají do atmosféry rychlostí až 59 km/s jako prachové meteoroidy, které se třením o vrstvy atmosféry rozžhaví. Ty výrazné z nich zhasínají ve výšce kolem 80 km nad zemským povrchem a způsobují úžasný světelný úkaz. Na zemský povrch tak nedopadají.

Perseidy jsou pozorovány více než 1750 let. Spojovány jsou s popravou svatého Vavřince 10. srpna roku 258 římským císařem Valeriánem. Odtud je tento roj nazýván slzami svatého Vavřince. Jako astronomický úkaz Perseidy označil až ve druhé polovině 19. století italský astronom Giovanni Schiaparelli. Našel přímou spojitost meteorů s kometou 109P Swift-Tuttle objevenou americkými astronomy v roce 1862. Kometa má periodu asi 134 a kolem Slunce proletěla naposledy v roce 1992.