Barlowo kolečko - jednoduchý motor

16. září 2013 | 06.00 |

Zařízení, které je považováno za jeden z prvních modelů elektrického motoru poháněného stejnosměrným proudem, sestrojil v roce 1822 anglický matematik a fyzik Peter Barlow (1776 – 1862). Dostalo po něm pojmenování Barlowo kolečko nebo Barlowův kolový motor.

Jeho původní podoba měla tvar otočné plechové hvězdice, jejíž jednotlivé paprsky se otáčely mezi póly podkovovitého permanentního magnetu. Hvězdice se otáčela tak, aby její hroty procházely malou loužičkou rtuti v kovové misce.  K jedné hřídelce byl připojen jeden pól galvanického článku, a jeho druhý pól byl vodivě upevněn ke kovové misce  Paprsek hvězdice při ponoření do rtuti vytváří proudovodič, který byl z prostoru mezi póly magnetu vytlačován ven magnetickou silou. Vlivem setrvačnosti se pak dokázala hvězdice plynule otáčet a děj se periodicky začal opakovat.

Tento model elektrického motoru byl dále nejrůznějším způsobem upravován, ale kromě vysvětlení principu působení magnetického pole na vodič s proudem, neměl tento motor praktické uplatnění.

Model tohoto zařízení na videu neobsahuje jedovatou rtuť, ale méně toxický galistan (slitina gallia, india a cínu ve složení: 68,5 % Ga, 21,5 % In, 10 % Sn). Při kontaktu hrotů hvězdice s touto slitinou dochází k zajímavému jiskření, zvláště patrnému při slabším osvětlení. Před roztříkování galistanu a jiskrami na dřevěnou podložku je v experimentu použita potravinová fólie.