Sledujte polární záři

25. srpen 2013 | 06.00 |

Jednou z mnoha vědeckých internetových komunit je GLORIA Project  (zkratka z anglických slov "GLObal Robotic-telescopes Intelligent Array").  GLORIA bude první sítí robotických dalekohledů s volným přístupem na světě.  Pomocí webového rozhraní umožní uživatelům pozorovat s robotickými dalekohledy nebo analyzovat získaná data jiných uživatelů. V současné době nabízí svým uživatelům zúčastnit se expedice za sledováním polární záře v Grónsku.  V rámci expedice Shelios 2013 můžete v období od 24. do 29. srpna pozorovat v pohodlí domova videopřenosy z jižní části Grónska.

V souvislosti s maximem sluneční aktivity a očekávaným přepólováním magnetického pole Slunce se zvyšuje intenzita slunečního větru. Část elektricky nabitých částic (protony, elektrony, částice alfa), které je tvoří, je při svém letu vesmírem zachycena zemským magnetickým polem a po spirálách stáčena k zemským pólům. Zde interagují s atmosférou a vzniká polární záře. Ideálním místem pro letošní pozorování polární záře je právě oblast jižního Grónska.

Odtud se uskuteční z přímé videopřenosy, které budou monitorovat aktuální pohyb polární záře. Najdete je na serverech: live.gloria-project.eu a sky-live.tv.

Navíc budou během každé noci pořizovány každou minutu časosběrné fotografie, které budou uloženy na webovém portálu projektu.

Více o celém projektu se dozvíte tady: http://gloria-project.eu/2013/08/shelios2013-cz/#more-4602