Vysvětlí sonda LADEE soumrakovou záhadu na Měsíci?

7. září 2013 | 06.00 |

Američtí astronauté při svém pobytu na Měsíci pozorovali několik sekund před východem Slunce, či  po jeho západu za šedým Měsíčním obzorem, zvláštní úkaz. Nad horizontem se objevovaly slabě svítící soumrakové paprsky, jejichž vysvětlení je pro vědce už 45 let trvající záhadou. Tento podivný jev v atmosféře Měsíce potvrdily posádky kosmických lodí Apollo 8, 10, 15 a 17. Tuto záhadu se nyní ze Země vydala zkoumat kosmická sonda LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer).

Zatímco na Zemi je pozorování soumrakových jevů docela běžnou záležitostí, pro pozorovatele na Měsíci, který má velmi řídkou atmosféru, je to jev výjimečný. Nedávno vědecky potvrzená měsíční atmosféra je asi 10 biliónkrát řidší, než je hustota pozemské atmosféry. Tvoří ji extrémně řídká směs izotopu argonu 40 (vznikajícího v důsledku radioaktivního rozpadu probíhajícího v podpovrchových vrstvách), hélia, sodíku a draslíku (dopravované na povrch Měsíce kosmickými mikrometeority a působením slunečního větru).  Tato slabá směs plynů by však pozorované soumrakové měsíční jevy podle vše způsobovat neměla. Zdá se tedy, že příčinou by mohl být rozptýlený měsíční prach, který je po dopadu slunečního UV záření zelektrován.  Lehounká zrníčka měsíčního prachu se pak nad povrchem mohou vznášet spolu s přítomnými plyny a způsobovat zajímavý soumrakový úkaz.

Po příletu k Měsíci bude sonda LADEE navedena na téměř kruhovou retrográdní dráhu nad měsíčním rovníkem s dobou oběhu 113 minut ve výšce asi 50 km. Sonda má pomocí svých přístrojů (neutrální hmotový spektrometr, spektrometr pro oblast UV záření a viditelného světla, přístroj pro přímé měření částic měsíčního prachu) analyzovat prach přítomný v řídké měsíční atmosféře a prověřovat tak tuto hypotézu. Navíc má testovat systém vysokorychlostní laserové komunikace se Zemí, která by měla sloužit i při letu lidí k Marsu.

Po ukončení vědeckého programu se uskuteční cílený pád sondy na měsíční povrch. Má se tak stát 15. dubna 2014, kdy bude nad západní polokoulí naší planety pozorovatelné úplné zatmění Měsíce.