Jak velkou nerovnost ucítíme hmatem?

5. říjen 2013 | 06.01 |

prstLidský hmat svými receptory v kůži dokáže vnímat dotyk, tlak, bolest, teplo, vpich či vibrace. Kromě jazyka jsou nejcitlivější hmatové receptory rozprostřeny s velkou hustotou na konečcích prstů. Podle studie švédských vědců  z National Institute of Standards and Technology (NIST) v Rutlandu, jsme schopni svými prsty nahmatat překvapivě malé povrchové nerovnosti v řádech miliardtin metru – nanometrů.

Výzkumníci pro svou studii vytvořili 16 šestnáct nanostruktur chemicky identických povrchů s nerovnostmi  ve formě rovnoběžných drážek v rozpětí od 300 nanometrů do 90 mikrometrů. Výška pravidelně opakujících se nerovností se pohybovala mezi 7 nanometry a 4,5 mikrometry. Konečkem dominantního ukazováčku měli účastníci studie přejíždět namátkově vybrané jednotlivé povrchy a posuzovat, zda jej rozliší od zcela rovného kontrolního povrchu.

Vyhodnocením experimentů bylo zjištěno, jak citlivým může být lidský hmat. Lidé dokážou vnímat jednotlivé drážky nanostruktury ve vzdálenosti 760 nanometrů a rozlišit jejich výšku na pouhých 13 nanometrů. Člověk prý hmatem může cítit náraz odpovídající velikosti velké molekuly.

Výzkumníci přirovnali tuto citlivost k prstu o velikosti Země, který by takto dokázal rozlišit na zemském povrchu například auta od budov.

Zdroj: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130916110853.htm