Jaké barvy se používají při klíčování

7. říjen 2013 | 06.00 |
› 

V televizních studiích často stojí moderátor před jednobarevným pozadím, na kterém je pomocí klíčování doplněno požadované pozadí. A tak se může v natočených záběrech pohybovat před mapou České republiky a předpovídat počasí nebo debatovat ve studiu umístěném v přírodě či s výhledem na město... Této technice snímání obrazu se říká barevné klíčování (greenscreen, bluescreen, chroma key, color keying atd).  Skládá se v ní kompozice dvou obrazových vrstev do výsledného obrazu. Díky této technice  je v popředí jedné vrstvy (nasnímané zvlášť) před kamerou objekt na scenerii pozadí, které buď ve skutečnosti neexistuje nebo by natáčení na místě bylo příliš nákladné či úplněne vyloučeno. Před kamerou stojí objekt a za ním je jednobarevná nasvícená plocha určité barvy (klíčovací plátno), která slouží k vytvoření druhé vrstvy s výsledným požadovaným pozadím. Proč jsou klíčovací plátna pouze určitých barev?

Proces klíčování spočívá v izolování určité barevné složky, která se dá později ze záběrů lehce odstranit. Požadavek na barvu klíčovacího plátna byl, aby tato barva byla co nejméně zastoupena v lidské pokožce. Zpočátku se tedy při filmování používala modrá barva. V této době šlo o fotochemický proces, který byl prováděn přímo na filmové surovině. Problémem však bylo, že se modrá barevná složka na filmu nachází až v dolní části emulze a tak obsahuje největší koncentraci filmového zrna. Filmové zrno však znehodnocuje zachycenou informaci a výsledkem bylo zrnění po okrajích. V digitálním záznamu to nenastává a tak se v televizních studiích v poslední době používá klíčovací pozadí sytě modré barvy.

Filmaři se postupem času rozhodli přejít na zelenou barvu klíčovacího pozadí. Zelená má výhodu i při digitálním záznamu, kde jsou kamery navrhovány tak aby do zeleného kanálu umístily více informací a detailů než do zbylých dvou (asi v následujícím poměru G (zelená) - 50 %, R (červená) - 30 %,  B (modrá) - 20 %). Technologie greenscreen má mnohem menší zrnivost než u modrých klíčovacích pláten. Zelené pozadí není nutné tolik nasvítit a je na něm vidět více. Přesto zelená také není dokonalou klíčovací barvou, protože vrhá velké množství světelného odrazu, který zbarvuje herce do barvy plátna a musí se softwarově odstraňovat.

Pochopitelně, že lidé na záběrech na sobě nesmí mít barvu klíčovacího pozadí. Avšak při některých situacích těm z nich s blond vlasy, se může světlo od zeleného plátna odrážet na jejich vlasech. Klíčování tak způsobí vznik nepřirozených otvorů ve vlasech. Dalším problémem může být klíčování vlasů poloprůhledných objektů, jako jsou třeba skleněné láhve.

Historie klíčování: http://www.youtube.com/watch?v=H8aoUXjSfsI

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře