Radioaktivní izotopy u nás po černobylské havárii

23. březen 2010 | 06.00 |

černobyl1V blízkosti jaderných elektráren nebo po havárii jaderné elektrárny v Černobyle byly obyvatelstvu žijícímu v jejich blízkosti  rozdávány tablety jodidu draselného nebo jiné jodové preparáty. Mezi nejnebezpečnější izotopy vznikající při jaderném výbuchu patří především radioizotopy jódu, stroncia a cesia. Tyto izotopy se snadno vážou v organismu. Například radionuklid jódu I131 se dýcháním dostane do těla, shromažďuje se zejména ve štítné žláze a svou velkou radioaktivitou ohrožuje organismus. Pokud však po havárii jaderné elektrárny přijme člověk tablety obsahující jód, nasytí jeho stabilní jód štítnou žlázu. Ta pak další radioaktivní jód nepřijme a jeho přebytek je z těla vyloučen.

Další nebezpečné izotopy má stroncium, které je svými chemickými vlastnostmi podobné vápníku. Snadno se váže v kostech a poměrně dlouhou dobu (poločas přeměny je 28 let) může negativně ohrožovat zdravotní stav člověka. Izotop cesia se do organismu snadno váže jako draslík.

Ovšem radioaktivní izotopy se dostávají i do těla hospodářských zvířat. Tak se to stalo i po černobylské jaderné havárii, kdy radioaktivní mrak zasáhl  v podobě deště bývalé Československo.Všechna přijatá opatření byla z politických důvodů v utajení. Vzpomínám si, jak po černobylské katastrofě se najednou přestaly vyhánět krávy na pastvu. V obchodech bylo nedostatkové (jako ostatně i jiné produkty) mléko. V době, kdy došlo k zamoření našeho území radioaktivním spadem, vznikla monitorovací síť, která zmapovala zasažení našeho území a vyhodnotila rizika spojená s obsahem radioaktivním izotopů I131, Cs137 a Cs134. Očekávalo se rovněž zamoření čerstvé listové zeleniny a zejména krmiva pro dobytek. Byla vydána doporučení krmit suchým krmivem. Část mléka byla zlikvidována.

černobyl2Největší koncentraci jódu mělo třeba ovčí mléko na středním Slovensku. Nepředstavovalo však bezprostřední nebezpečí pro konzumenty, protože se z něj vyrobil trvalý ovčí sýr, který než se dostal ke konzumentům, tak výrazně klesne jeho radioaktivita. Některé izotopy se rozpadají velmi rychle - například jód má poločas přeměny asi týden. Pastevcům ovcí byly poskytnuty jodové preparáty. Ty pak lidé následně skupovali v lékárnách zejména na Slovensku.

Kravské mléko se po černobylské havárii nepoužívalo pro výrobu dětských výživ, sušilo se a používalo se třeba až po roce nebo se z něj vyráběly dlouhozrající sýry.

V oblasti spotřeby masa došlo k omezení konzumace a lovu zvěřiny, zastavena byla výroba léků z čerstvých hovězích štítných žláz. V létě se nesbíraly houby. Podle německých vědeckých studií dokonce u nás oblíbený a hojně sbíraný suchohřib (hřib hnědý - Boletus badius) ukládá poměrně mnoho radioaktivního cesia. Studie ukazují, že se tento prvek usazuje především v pokožce klobouku suchohřibu. Tento proces podmiňuje barvivo norbadion, které cesium chemicky váže.

V městech se nadměrně kropily ulice a vyměňovaly se filtry ve velkých ventilačních zařízeních.