Ještě při –157 °C může být tekutá voda

9. listopad 2013 | 06.00 |

Voda je sice pro nás běžnou kapalinou, vykazuje však čím dál více zvláštností. Za normálního atmosférického tlaku tuhne na led při 0°C, přesto bylo vědci z Innsbrucké univerzity experimentálně prokázáno, že může být tekutá i při mnohem nižších teplotách než si dosud umíme představit. Tým rakouských vědců spolu s vědci z Dortmundské technické univerzity zveřejnil  v americkém odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, že voda může být stále tekutá až do nepředstavitelných –157 °C.

Odborníci dnes rozeznávají až 19 druhů vodního ledu.  Z toho je 16 různých druhů krystalického ledu a tři druhy amorfního. V přírodě se led vyskytuje pouze v krystalické formě se známou šesterečnou strukturou, která se nám vybaví třeba u neporušené sněhové vločky.

Nezvyklá amorfní podoba ledu vzniká v extrémních podmínkách, zejména při velmi nízkých teplotách dosahujících až –157 °C. Tento druh ledu nemá známou krystalickou strukturu, podobá se tuhnoucí formě tekuté vody. Amorfní led je mimořádně hustý typ ledu, který má mnohem větší hustotu než kapalná voda, proto se v ní potápí. Za atmosférického tlaku nebo ve vakuu přechází z tuhého do kapalného skupenství a tak nabývá skelné amorfní struktury.

Tato forma kapalné vody by podle odborníků mohla existovat i v kosmu, což by mohlo dát odpověď na otázku, kde ve vesmíru a jakým způsobem by mohl vznikat život.

Zdroj: http://www.pnas.org/content/by/year