Kometa ISON ještě žije

30. listopad 2013 | 06.00 |

Úkaz, na který netrpělivě čekají všichni astronomové a milovníci noční oblohy  -  kometa C/2012 S1 se známějším pojmenováním ISON,  má stále namále. Měla se stát kometou nového století a svým nápadným ohonem zdobit ranní oblohu ještě před východem slunce. V minulých dnech se na své pouti sluneční soustavou dostala ke Slunci natolik blízko, že se mělo zato, že její cesta v něm skončila.

Astronomové nyní netrpělivě vyhlížejí to, co po očekávaném průchodu komety přísluním z komety zbylo. Jádro komety se zřejmě rozpadlo a kometa měla podle předpovědí zcela zaniknout. Její hmota se měla ve vzdálenosti 1,2 miliónu km od Slunce vypařit a gravitační síla Slunce ji měla rozdrobit. V korónografu LASCO C3 se však nedávno objevil postupně se zjasňující obláček. Část jádra komety je zřejmě natolik z kompaktního materiálu, že dává zbytku komety šanci se ještě projevit.  Postupné drolení jejího materiálu dost možná ještě vytvoří nějaký prachový ohon. Nebude však natolik nápadný, jak se předpovídalo a dost možná nebude pouhým okem patrný vůbec.

K zániku komety je nyní nasměrována celá řada vědeckých přístrojů, aby zaznamenaly trajektorii tak nebezpečnou pro komety pohybující se tak blízko Slunce.